30 januari 2014

Fuchsior och pelargoner

I helgen öppnade Wibrant Trädgård Rockdala för säsongen – plantskolan som ”bara” säljer fuchsior och pelargoner. Fast det är inte så bara med tanke på utbudet. Det finns verkligen hur mycket som helst.

Vi hade inte möjlighet att åka dit i lördags, men i söndags kom vi i väg. Växthuset var tomt så när som på ägarna, men det var väldigt trevligt att bli välkomnad med ett ”men er känner vi igen, ska vi sätta på kaffet?” Dessutom fick vi följa med in till moderplantorna och lära oss hur man beskär för att få en uppstammad fuchsia. Spännande!

Det blev tre olika sorters fuchsior – anita, nicis findling och bubble gum. Dessutom blev det flera pelargoner – bornholm, mona lisa weiss, antik violett, mrs j j knight och viva marino.

Jag skolade om alla sticklingar till större krukor i går och ställde dem under lysröret i boden. Dessutom gick jag igenom alla pelargoner och fuchsior som har övervintrat där ute. Det var inte mycket fult på dem, men det fula jag hittade klippte jag bort. Dessutom knipsade jag av alla blomstänglar. Pelargonerna har trivts väldigt bra och är gröna och fina, men än är det inte vår.

Upptäckte också ett helt gäng med fina små paprikaplantor som jag satte i höstas samt några stockrosor som ska planteras ut så fort det går.

Jag har en fuchsia som heter panache och som jag tycker mycket om. Den är stor och vedartad, men stod för mörkt i somras och blommade aldrig. Nu är den finare än den någonsin har varit och det ska bli jätteroligt att se hur den utvecklas i sommar. Dessutom växer stammarna väldigt fint, så jag hoppas att den om några år kan bli en riktigt stor och fin fuchsia.

8 kommentarer:

Annika sa...

Härligt med pelargonsticklingar och fuchsior! Mina står också i boden och väntar på bättre tider. Inte så gröna och fina som dina, det märks att de fått lite snålt med ljus. Hoppas de kommer sig när jag plockar in dem, det är ju faktiskt snart dags! :)
Ja jag har en stor tomt! Mycket är skog och kommer att så få vara, men resten är en utmaning av rang!:)
Du min kommentar i förra inlägget tycks ha försvunnit. Kommenterade dina vackra islyktor!
Ha en härlig dag, och hoppas ni inte blivit inblåsta med snö. Det ska bli spännande att se om jag tar mig till jobbet idag!
Kram Annika

Annika sa...

7000 kvm skulle jag ju skriva också! Tur att inte allt är gräs! :)
Kram Annika

Lotta sa...

Himmel så fina plantor du har, jag måste hinna så lite idag! men bokföringen är prio 1!!!! och så ska jag börja fotokursen i kväll. Ha en bra dag i snöyran.

Meta sa...

Låter härligt hos dig.Våren är på G .
Här kom det 1 cm,. snö i natt så inte vet jag lite tidigt att ta fram Pellisarna tror jag.
Ha en fin dag
kram Meta

Anita sa...

Ååååh ... med vemod minns jag mina besök i Rockdala. Det var så himla mysigt att gå omkring i växthusen och riktigt ögonfrossa bland alla sticklingar. Blir lite stolt när jag ser att du köpt 'Anita'. Förutom att den heter som jag ;) är det en väldigt bra fuchsia för den tål faktiskt att stå lite soligt och varmt. Lätt att övervintra är den också. Jag har en som jag haft i många år nu.

Kul med 'Panache'. Det är härligt när fuchsiorna blir så gamla att dom blir härligt vedartade. Jag har en Celia Smedley som ett år fick fullt med löss. Jag grävde ner krukan till hälften i rabatten och glömde bort den. När frosten kom upptäckte jag den och tog in den. Lössen var borta liksom alla blad. Men sedan satt den igång att växa och nu har den en kraftig stam.

Pelargonen 'Bornholm' har jag också. Den tror jag du kommer att gilla. Den är väldigt lättodlad och den är så vacker med sina röda blommor och blad med "vita ådror".

Ha en bra dag!

Kram Anita

lavendia sa...

Där har jag varit en gång. Det var långt dit, men jätteroligt. Det finns ju hur mycket som helst. Fuchsia har jag inte så stor tur med. Och att övervintra dom har jag inte lyckats med.

Anita sa...

Såg att du skrivit hos mig om att det kryllar av fåglar idag. Visst är det typiskt. Men det är samma sak här. Tror också det beror på att det kommit lite snö under natten. Och råbocken har kommit på flera besök idag. Han försöker nå fröautomaten och slicka i sig frön men dom är lite för långt bort. Däremot så åt han snabbt upp ett par äpplen som jag la ut till koltrastarna. Brukar sätta upp äpplena så att han inte ska nå dom men var lite slö. Fast jag är glad ändå att han äter av fågelmaten och inte på mina buskar. Han har gott om mat i skogen så han behöver inte vara här. Fast han tycker väl det här är lite av en bekväm självbetjäningsrestaurang :)

Ha en fortsatt bra dag! Jag har precis skolat om några chilisar och nu är det dags för lunch.

Kram Anita

LÁrt de Vivre sa...

Vilket välkomnande och vilken möjlighet att få extra undervisning. Vilket lyckat besök

Kram Kajsa