31 januari 2014

En ny förälskelse varje vår

Snön vräker ner utanför fönstret och så tätt att jag nätt och jämt kan skymta Spökkullen. Istapparna tjocknar allt mer och den längsta är nu ungefär jämnlång med mig. Det är så mysigt!

Men i går gjorde jag färdigt Lindas täppa till februari och det fick mig att längta efter blommande pelargoner. I dag har jag skrivit mars-täppan och nu känner jag verkligen hur jag längtar efter dofterna och ljuden, ljuset och värmen.

Det sägs ju att våren är förälskelsens tid och vilken odlare kan låta bli att om och om igen förälska sig i sin trädgård – den som varje vår är som ny när den till slut vaknar och ruskar av sig de sista resterna av vinter. Så härligt det ska bli när jag äntligen får ta med mig min lurvigaste kärlek ut till växthuset och se hur det blir grönare och frodigare för var dag som går.

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/01/karlek.html

12 kommentarer:

lavendia sa...

Aha, du skriver om trädgård i en tidning, antar jag. Det passar ju bra. Du har lätt för att uttrycka dig.
Visst är det så - att man blir litet förälskad varje vår när man får pyssla med sin odling.
Nu vräker snön ner här. Mysigt att vara inne.

Meta sa...

Det är ju härligt att alla känner så olika med den hära kärleken.
Det ser allt bra trevligt ut med missen i ditt växthus.
ha en fin fredag
kram Meta

Anjas Hill sa...

Fint sagd om kärleken till trädgården. Det är ju verkligen så. Man häpnar varje vår hur mycket som kommer upp och att trädgården trots vinterns härjningar ser rätt sjysst ut!Så är äkta kärlek. /Anja

Lotta sa...

Längtar efter våren......
Fotokursen var bra, den är väldigt basic men det behöver jag och förhoppningsvis blir det en fortsättning! Det är så många finesser på kameran som jag vill lära mig att använda så detta blir säkert bra! Här vräker också snön ner. Ha en skön helg.
Kram Lotta Var var det ni var i Mexiko??

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Fantastisk det är ju precis så det är när våren kommer! Och hela vitern längtar man....
Ha det gott!
Ulrika

Charlotta sa...

Kärlek till trädgården och växter är sann, stark och okomplicerad.

Anita sa...

Så fint du beskriver det. Att man varje år blir nyförälskad i sin trädgård. För så är det ju. Man blir liksom pirrig i magen varje vår när man ser hur det börjar hända saker. Själv håller jag på och skolar om mina älskade små chiliplantor som är ovanligt fina i år.

Det snöade och blåste rätt mycket här igår när vi var ute och handlande helgmaten. Men bara under ett par timmar. Så många centimeter blev det inte som kom ändå.

Önskar dig en fin lördag!

Kram Anita

Merja sa...

Visst är det en känsla av förälskelse man känner varje vår:)
Trevlig helg!

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Kärlek och längtan hör ju liksom ihop... ingen längtan, ingen kärlek eller? Är också kär i den där pånyttfödelsen och tänk det är en kärlek vi kan få känna varje vår :-)

Kram, carina

Annika sa...

Vilken fin text! Ja man blir nyförälskad i sin trädgård varje år!

Vilken söt kisse du har!
Kram Annika

Annika sa...

Vilken fin text! Ja man blir nyförälskad i sin trädgård varje år!

Vilken söt kisse du har!
Kram Annika

Anonym sa...

Tänk vad rätt du har,så känner nog de flesta av oss varje vår :)
Ha det gott!/Anna