15 december 2013

Tredje advent

Äter leverpastejsmörgås i sängen och tittar ut mot trädgården och regnet. Det smattrar mot fönsterblecket och rutan är täckt av stora droppar. Domherrarna piper sina sorgsna små läten och ser märkliga ut mot den gröna gräsmattan.

Om knappt tre timmar kommer grannarna på växthusmys … hm … hoppas att det inte kommer att börja läcka in och droppa ner i nacken på oss. Tänk om det kunde spricka upp och bli soligt och varmt och ljuvligt skönt.

Jag ska snart börja koka ”varm amerikanske äppelcider” på äpplena jag pressade i höstas. Ska testa att krydda med honung, kanelstång, kardemumma, stjärnanis och ingefära. Hoppas att det blir gott.

Mest sugen är jag på att göra ytterligare ett pepparkakshus, men tänker att det kanske är dumt när det är så mycket annat som ska göras i veckan. Men liten sugen är jag. Här är det som stod klart till första advent.

6 kommentarer:

Anita sa...

Ja det är inte mycket till julstämning inte. Även här vräker regnet ner.

Ditt pepparkakshus är supersnyggt ... fast man blir onekligen sugen på att äta upp det ;)

Jag tror ni kommer att få ett jättemysigt växthusmys. Det kan nog vara extra mysigt att höra regnet smattra mot glastaket. Och din varma amerikanska äppelcider låter mycket god. Det vattnas i munnen. Här blir det vanlig glögg men det är inte fel det heller.

Tack för fina kommentarer hos mig. Du frågade lite om hur jag tagit bilderna. Jag har svarat hos mig men om du inte ser det så skriver jag även svaret här nedan.

Ha nu en riktigt härlig tredje advent i ditt växthus!
Kram Anita

-----------------

Och här är svaret på hur bilderna är tagna ...

När det gäller hur jag tog bilderna så var det inte alls speciellt avancerat. Alla är tagna på frihand (jag är för slö för att plocka fram stativet) ;) ...

På den översta bilden står buketten i vardagsrumsfönstret. Det var fortfarande lite dagsljus kvar och för att få en lite varm känsla tände jag en ljusstake som står alldeles bredvid buketten och belyser den, dessutom speglar sig ljusstaken i fönstret och ger ytterligare lite ljus. Vitbalansen hade jag på molnigt, då blir färgerna varma, extra varma när man tar bilden i "lampbelysning".

Den andra står i köksfönstret. Då hade det blivit så gott som mörkt ute. I köket har jag stark belysning om jag tänder allt (vilket jag gjorde). Jag har dels lysrör över diskbänken, lysrör i taket och lampa över matbordet. Dessutom hänger det en adventsstjärna med vitt ljus ovanför blomman som belyser den uppifrån. Trots att det är mörkt ute badade buketten alltså i articifiellt ljus. För att färgerna skulle framträda lite bättre och inte bli för gula hade jag vitbalansen på lysrör.

Den tredje bilden är tagen på dagen när det är ljust. För att få den blåtonad har jag också här vitbalansen på lysrör, hade jag haft den på moln skulle det blivit en mer "normalfärgad" bild med lagom varma toner då den i princip är tagen i utomhusljus utan lampbelysning.

lavendia sa...

Vilket sött hus - även i bokstavlig bemärkelse. Du kan få baka ett åt mig.
Hoppas det blev en trevlig mingelstund i växthuset.

Meta sa...

Fint var det Förra julen gjorde jag ett varsitt till alla på tallriken vid middagen. Hoppas festen gick bra och ha en fin vecka
Kram Meta

Sofia sa...

Vilket supersött pepparkakshus! Blev väldigt läskad av din varma, amerikanska äppelcider. Hur blev den? Hoppas ni hade trevligt trots vädret! Kram Fia

Grön skön passion sa...

Supergulligt litet pepparkakshus :-)
Hoppas att Ni får trevligt i växthuset. Tror nog att det blir perfekt så som du fixar och ordnar.

Storkram / Therése

Jul i Laloland sa...

Men kom igen va sött hus!!!!
Och va mysigt att ha glöggfest i växthuset - synd det inte är lite snö bara =)

På tal om "Julminnet" - you win some, you loose some! Jag är jättennöjd som det är och mycket glad att morfar kom med på en hörna. Det är nog han också var han än befinner sig...förmodligen med en finsk pinne i näven skrockandes åt det gamla kortet =)

kram
Jessica