8 mars 2018

En perfekt chili


I somras tröttnade jag på alla bitska chilis och frågade medlemmarna i Chiliklubben på Facebook om tips på en god, snygg och väldigt mild chili. Jag har gjort så tidigare, fått tips, odlat och upptäckt att det inte alls är en mild chili. I alla fall inte så mild att jag uppfattar den som mild. I somras blev jag i alla fall tipsad om sorten sumher och fick även en påse med frö av tipsaren. Nu är chilin avsmakad och jag är så nöjd. Den är vacker och precis så mild och fin som jag önskar. Bara en liten liten hetta. Perfekt. Bäst av allt är att plantan tokväxer i vinterträdgården och har massor av blommor på gång.

3 kommentarer:

Carina sa...

Känner igen det där med att mild är ett relativt ord :) Din chili låter som ett perfekt komplement till de jag odlar. Jag vill ha en mild med bara aningens sting ibland när jag lagar mat.

Kram, Carina

Veronica sa...

Jamen den kanske är intressant för mig!! Jag är tok-känslig för starka kryddor.

När andra äter Tai-mat modell mild utan att tycka att den är stark alls så bränner den på min tunga.
Dock tycker jag det är trevligt med chili och känslan att skörda men jag vill gärna kunna äta den oxå :)

Tack och ha en fin-fin dag!

//Veronica

Anita sa...

Åh så roligt att få höra din recension av 'Sumher'. Nu vet jag ju inte vad du tycker är mild men om man tar ett spann mellan paprika och Jalapeno, var ungefär skulle den då hamna i styrka? Har försökt leta efter den på nätet och hittade den men där stod det medelhet och det låter ju inte så milt. Kul också att den ger skörd nu, så här tidigt på säsongen. Jag antar att du sådde den förra våren? Vacker är den också. Gillar långa röda frukter. Påminner i utseendet om cayenne (men dom är ju jätteheta).

Kram Anita