27 maj 2015

Trubbel i favoritkrukan

Jag älskar den här krukan. Jag upptäckte den i en skräphög i vintras och suktade efter den varje gång jag körde förbi i en månads tid. Sedan tog jag mod till mig och frågade ägaren till skräphögen om jag fick köpa den. Han skrattade och sa att jag gärna fick ta den. I helgen fick jag dessutom veta att det inte alls är en kruka, utan en gammal konserveringskastrull.

Eftersom jag tänker att jag kanske vill ha en näckros i den någon gång har jag inte gjort något hål i den. Dumt nog. I dag insåg jag nämligen varför min kärlekspelargon inte mår så bra – jordsoppa. Vattnade och såg att det bildades ett träsk med stillastående vatten. Maken kånkade ut den tunga krukan och hällde ut några liter vatten. Därefter tömte vi krukan och bytte jord. Det kommer nog att ta ett tag innan pelargonerna bildar nya fina sugrötter och återhämtar sig. Men nu kommer de i alla fall att överleva.

7 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Oj, så hände i mitt växtlusthus igår! Såg att i en gammal, fin zinkhink var det väldigt blött...Och jag gjorde som ni, tömde ut ett lass med dyngsur jord. Inte bra för Tomaten Sun Gold!
Jag hade inte gjort hål i den, hade bara lagt lecakulor i botten....är rädd om den gamla fina hinken. Dömt att misslyckas.
Men nu bytte jag jord och kruka!
Ha en fin Maj-onsdag! Lena

Gunnel sa...

Min mor hade en sådan konserveringsapparat och jag minns att hon använde den flitigt....till att konservera grönsaker och frukt. Kram

Zäta sa...

Det är så lätt hänt det där. Skönt att du upptäckte vattenbadet i tid.

Anonym sa...

En sådan konserveringsapparat hade jag i min svenska trädgård. Mamma konserverade i den när jag var liten.
Dränering är nog tyvärr nödvänig. Vi får se vad du gör åt det.
Idag är en sådan där helt underbart vacker dag här i Wales. En sådan dag man längtar efter under vintern.
Ha en bra dag!

Rosor och Akvileja sa...

Fin konserveringsapparat! Till kruka passar den ju utmärkt.
Med en näckros i...perfekt.
Ha det gott. Åsa

lavendia sa...

Jag har två stycken sådana konserveringsgrytor med pelargoner i. Men kan du tänka dig så dum jag var - jag har målat dem blå*!! Vilket jag ångrar.
Jag har inte heller hål i mina, men det brukar klara sig jättebra ändå. Det är bara pantersniglarna som sätter sig på insidan. Äckligt nog. / Britt

Meta sa...

Ja det är så där ibland, jag har heller inte hål i allt men då får jag hälla ut vatten lite då och då. Nu när det regnar så här tar jag in dom i växthuset.
Ha en fin och skön onsdag
kram Meta