24 maj 2015

Rabarbersaft i växthuset

Hängig och lite förkyld. Så skönt att bara sitta i växthuset med ett glas rabarbersaft och njuta av allt man har sått och skolat om under våren. Är så glad för saftmajan jag fick av en arbetsvän. I går fyllde jag den med rabarber och citron och kokade saft för första gången i mitt liv. Den kommer nog att bli rätt flitigt använd. Inomhus doftar det ljuvligt av kålpuddingen som gräddas i ugnen och på terrassen står en rabarberpaj. Det blir en lugn, skön och god dag!

5 kommentarer:

Gunnel sa...

saftmajan är en bra uppfinning. Nu slipper man allt slabbande...bara att tappa direkt på flaskor när det kokt klart. Ha det bra.

lavendia sa...

Så mysigt och grönt redan i växthuset. Jag har också en väl använd saftmaja, men för ett par år sedan sprack gummislangen. Den jag fått tag på är alldeles för stel, så det är inte lika roligt nu.
Så fina ramslöksrosor.Krya på dig. / Britt

Inger Marie sa...

MMmm...herlig sted du har!
God søndag:)

Meta sa...

Det ser så trevligt ut i ditt växthus där kan man gärna ta en fika och njuta av våren
Ha en fin och skön vecka nu då
kram Meta

Zäta sa...

Jag tror aldrig jag kokat saft. Jag brukar bara köra med recept där man häller kokande vatten över det som ska bli saft och sedan låter det stå några dagar i kylen.

Rabarber- och flädersaft med lite citroner i blir fantastiskt gott. Underbart när rabarberns sträva surhet bryter mot fläderns sötma.