15 juni 2010

En doft av Strindberg

DOTTERN
– Allt ginge an, om jag endast kunde få någon skönhet in i hemmet!

ADVOKATEN
– Jag vet du menar en blomma, en heliotrop särskilt, men den kostar en krona och femtio öre, det är sex liter mjölk eller fyra kappar potatis.

DOTTERN
– Jag skall gärna vara utan mat bara jag får min blomma.


Dialogen är ur ”Ett drömspel” av August Strindberg. Jag tänker alltid på just dessa rader när jag ser en heliotrop – och just på grund av ”Ett drömspel” måste jag ha en heliotrop i kruka vareviga sommar. Inte för dess skönhets skull, utan för doften.

Första året var något av en besvikelse. Då bodde vi på andra våningen i en bostadsrätt. Blomman skulle få bo på balkongen. Jag ställde ut blomman, stängde dörren och kom tillbaka efter ett par timmar. Inga blommor fanns kvar. Inga blad. Inte ens stammen var kvar. Allt som återstod i krukan var jorden och en avgnagd stump. Det gick inte ens att hitta några spår på klinkerplattorna. Puts väck. Alldeles rent.

Än i dag undrar jag vem som blev så sugen när den kände doften av min heliotrop. Kan bara tänka mig en enda sak – en stor fågel med gnagtänder.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hm, heliotrop. Visste inte ens att det var något visst med doften. Som lärare i svenska måste jag ju så klart genast skaffa en som en hyllning till älskade Strindberg!

Jag har aldrig fördjupat mig i sorter när det gäller Blomman för dagen. Inte förrän ditt senaste inlägg, vill säga! Har gillat de ljusblå och en gång köpte jag något som hette purpurvinda (ja, jag är nog svag för purpur).

Jag har bara grävt ner en eller två plantor i jorden bredvid tomatplantorna. De verkar inte direkt suga näringen från tomaterna. De verkar snarare ganska tåliga.

Ha det sommargott,
Charlotta

LINDA sa...

Kryddig vanilj. Så doftar en heliotrop. Men man måste gå rätt nära för att känna doften.

Ska definitivt testa att sätta ner en blomman för dagen bland tomaterna. Eller kanske bland gurkorna. Låter snyggt. Ska nog testa fler sorter också. Synd att det inte kan vara blomman för månaden :o)

//Linda