16 juni 2010

Annorlunda tomat

Mina tomatplantor slingrar sig uppåt, uppåt. Flera har nått en tredjedel uppför spiralerna. Voyage till exempel.

Plantan var lite trög i starten, men nu nästan kastar den sig uppåt. Och så har den öppnat sina första blommor. De ser inte alls ut som tomatblommor brukar göra, vilket gör mig lite fundersam. Är de lika villiga att bli pollinerade som vanliga tomatblommor, eller ska jag behöva hjälpa till på traven och vissla in ett gäng humlor i växthuset? Någon som vet?

7 kommentarer:

Gela sa...

Har ingen aning. Men vad fin den var. Roligt med olika sorter av tomater. Mina växer också men de får frysa ute.
Hoppas du får en fin dag/Gela

Anna sa...

Mina Voyage var oxå väldigt tröga om man jämför med de andra sorterna. har inte kommit till blomning här än. Men det kan väl vara så att det är flera kaplsar i blomman eftersom frukten blir som flera tomater i en. Skaka plantan så är den pollinerad!

LINDA sa...

Tack Gela, jag ska ha en trevlig dag. Är onsdagsledig och solen skiner :o) Och frysa får sakerna faktiskt göra lite ute, för någon värme är det definitivt inte - i alla fall inte här.

Kul att du också odlar Voyage, Anna. Jag ska genast gå ut och skaka på plantan. Det finns ingen tomat där ute i växthuset som jag är så nyfiken på som min Voyage. Längtar ihjäl mig efter att få se frukterna.

Ha det så gott!
//Linda

UllaH sa...

Brukar betyda att det blir en jättetomat som kan se lite knäpp ut. Uppträder oftast hos bifftomater.

LINDA sa...

Härligt! Det är precis det jag hoppas på. En riktigt knölig tomat, eller kanske snarare en tomat med många åsar. Ska bli spännande att se om åsarna är med redan från början när tomaterna - förhopningsvis - börjar svälla, eller om de kommer först senare.

Solsken
//Linda

Unknown sa...

Hm, Voyage känner jag inte till och har aldrig odlat men tomatblommor som ser stor och konstiga ut brukar bli stora och lite konstiga i formen.
Ha det gott, Charlotta

LINDA sa...

Blev så glad i gårkväll. Jag har tre "Rip-tomater" som inte har fått någon stor balja att bo i, utan som står kvar i sina gröna små minikrukor. Upptäckte att plantan höll på att gå i blom och att det var just en "voyageblomma" som började öppna sig. Härligt. Nu har den fått en murarhink att bo i. Gissar att den kommer att skjuta i väg som en raket!

//Linda