8 juni 2017

Vad är det som växer i komposten?

Hm … gick nyss ut med skal till komposten och fick se en uppstickare. Trodde först att det var någonting som jag hade slängt bland vissna blommor och grönsaksrester, men sedan såg jag att det var något som växte. Något kålliknande. Smakade på ett blad och visst smakade det kål. Men vad är det? Och hur hamnade det i min kompost? Jag vet inte när jag senast odlade något åt kålhållet.

Söndag 11 juni 2017
Mysteriet är löst. Drog upp plantan i dag eftersom jag bestämde mig för att komposten behövde fixas till som boplats till min pumpaplanta. Drog upp kålväxten och hittade ... de grövre delarna av ett vitkålshuvud i andra änden. Det hade jag inte väntat mig ;)

7 kommentarer:

Lenas trädgård sa...

Brukar inte denna växa vid vägrener...? Vägsenap, tror jag den heter...
Kan vara den...
Må så gott!
Lena i Blekinge

Carina sa...

Vet inte vad det är men visst är det spännande när trädgården bjuder på överraskningar :) Ibland kommer jag på att mitt minne sviktat men lika ofta finns det verkligen ingen förklaring.. Jo möjligtvis fåglar eller något annat som burit frön.

Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Ett naturens under!
Naturen har sin egen väg att gå.

Rost och rädisor sa...

Lite roligt när nån ny bekant flyttar in. Jag brukar låta främlingar växa till sig så vi får bekanta oss, men drar gränsen vid att inte fröa av sig.
Allt gott
/Anette

Lenas trädgård sa...

Hej, aha! det var kål!
Ang min trädpion, så har jag inget säkert sortnamn... men heter nog Paeonia rockii och så nåt särskilt namn efter det...? Fen Guan Yu Zhu? Finns ju otroligt många som liknar varann. Den jag har är rätt mörk rosa med vinröda teckningar bland det gula i mitten. sen har jag en mera karamellrosa med bara gult i mitten. Alla lika vackra!
Citronträdet fick jag börja om från början med förra våren. Efter vinterförvaring i mjölkrummet i ladugården, så tappade den ALLA bladen. Det var mitt fel, hade inte vattnat knappast nånting! Så jag är enbart tacksam att den kom igen! Men inga blommor som hann slå ut förra sommaren. I år vid utflytten, så var den väldigt välbevarad och fick bo i växtlusthuset tills för ca en vecka sen. Lite citrusnäring i vattnet ibland och nu överfull av knoppar och citronämnen. Man kan alltså missköta den, men då får man vänta ett år extra eller så på skörd! Jag hoppas det hinner bli nån citron i sommar. Sen sa nyss en plantskoleförsäljare på vår lokalradio att man ska INTE ta in citrusarna för tidigt! De kan behöva en (liten) frostknäpp på näsan innan in i värmen.
Ha det gott! Lena i Blekinge

Lenas trädgård sa...

hej, igen! Menar du om citrusen bor i växtlusthuset hela vintern? NEJ; där är inte isolerat/värme, så citrusarna och oliverna bor i vår ladugård i mjölkrummet. Med värme på ibland om väldigt kall vinter.Tas in i oktober nån gång. Och i år ska jag vänta in lite kyla innan!
Trädpionerna är ute hela året om.
Ha det gott!
Lena

HWIT BLOGG sa...

Åh vitkål! Spännande! KUL när fröer o plantor hittar sina egna vägar...
Sommarkram från Titti