30 januari 2016

En ängel kom med posten


Jag har en gul änglatrumpet som jag köpte för många år sedan och som tokväxer. Just nu står den under lysrör och tigger om att få flytta ut till vinterträdgården. Den är jättefin. Men jag vill ha en rosa.

Förra året gick jag med i en Facebook-grupp som heter ”Vi som älskar änglatrumpeter” och har där hållit utkik efter rosa sorter. Jag blev alldeles kär i sorten Dalens Pink Amour och fick köpa en orotad stickling som damp ner i postlådan dagen före julafton.

Sedan dess har den stått i ett vattenglas i odlingsmanicken och hunnit få både blad och rötter. I dag satte jag den i en kruka och bar ut den i vinterträdgården. Hoppas att den ska trivas här ute. Nu är den ju väldigt liten, men det är bara januari och jag hoppas förstås att den ska vilja tokväxa och bjuda på en rosa trumpet eller två redan i år.

2 kommentarer:

lavendia sa...

Vad roligt! Jag vet att det finns sådana grupper på FB. Och det är nog det enda skälet till att jag skulle gå med. Det finns Vi som gillar tyg osv. Det är väl de grupperna jag skulle kunna tänka mig. Då är det ju slutna grupper.
Hoppas din lilla ängel blir stor och att du får se blommorna.
Vet du att det finns blå amaryllis (är nog inte amaryllis egentligen, men ser väldigt lika ut). / Britt

Rost och rädisor sa...

Så söt! Kommer säkert att bli gigantisk med din ömma vård 😍
Allt gott
Anette