18 oktober 2015

Så mycket gjort


I går kväll var vi på krabbfest hos mina föräldrar och kom hem riktigt sent. Det var iskallt och dimman gick ända fram till ytterdörren. Jag skyndade runt med fleecefiltar och täckte pelargoner och dahlior. Dahliorna fick faktiskt tre filtar eftersom prognosen visade att det kunde bli ett par minusgrader.


I dag strålar solen från en klarblå himmel. Det är fortfarande iskallt och näckrostunnan har för första gången i höst en hinna av is.



I går delade vi upp oss. Maken tömde växthuset och diskade krukor. Till och med tomatspiralerna fick sig en omgång. Nu står det krukor på tork lite varstans.
 

Tomathoarna torkar i solen och ska staplas under ett tak.



Jag skördade chili, paprika och lök. Chilin ska läggas i svamptorken. Paprikan ska bli röd och vilar i vinterträdgården där även löken ligger på tork. Skuggardinerna är tvättade och hänger på linan. I dag ska de vikas och läggas i sin låda på vinden.


Medan maken grejade i växthuset stökade jag för att få boden i ordning för övervintring. Pelargoner, fuchsior, mimosa och passionsblommor har snyggast till, sprejats mot ohyra och ställt in under lysrören. Allting som inte ska sparas har kastats och krukor tömts.

I dag ska alla krukor tas in och om solskenet torkar gräsmattan så kan det hända att maken tar fram klipparen och en sista gång för i år. Och så ska det njutas i solen. Pappa hade fiskat och skickade med både rökt abborre och siklöjor hem. Siklöja har jag inte ätit på åtminstone femton år, så det är lyx utöver det vanliga.

8 kommentarer:

Meta sa...

Här har det jobbats minsann. själv är jag inte riktigt klar på kolonin, det blommar så fint så jag har inte hjärta att förstöra det. Vad gott med rökt fisk.
Ha det gott
kram Meta

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Ojoj vad ni har jobbat på! Önskar att jag hade hunnit hälften av vad ni har gjort men mitt vanliga jobb har satt stopp för det. Hoppas att vädret och kroppen tillåter mig att pyssla i trädgården i morgon när jag är ledig :)

lavendia sa...

Samtalet resulterade tydligen i att ni delade upp växthusbestyren. Roligt att arbeta tillsammans. Här har det varit en underbar höstdag så det blir kanske kallt inatt. Dahliorna ryckte jag upp häromdagen när det varit frost. / Britt

Lenas trädgård sa...

Sån tur att ni inte brände ner växthuset! Inte vi heller. Det har skurats/tvättats glastak och glassidor hela em. Fortf inte utanpå sidorna. Det tar maken själv i morrn, Han tog ju en tur i skogen föst..., så då hann vi inte hela. Men rent inne, så vi åt ärtsoppa i det fräscha växtlusthuset sen! Ni är ju alltid så noga med rengöring av era baljor/krukor...Inte jag...Får bli en stråle med slangen i vår!
Bra jobb har vi uträttat i alla fall denna helgen allihopa!
Ha det gott! Lena

lavendia sa...

Sagoslottet var jättefint. Inne fick man inte fotografera. Det hade centralvärme redan när det byggdes till exempel. Maken har åkt ett skidlopp några ggr runt slottet Linderhof. Men dom slotten har jag inte sett.
Angående växthus. Det vi har haft har varit 10 kvm och jag ville ha större. Då tänkte vi förlänga det, men då hade W G ändrat måtten. Det vi köpt är från Hobbyväxthus och är på 18 kvm. Kanske det blir litet bilder framöver. / Britt

Relationsguiden sa...

Vad duktiga ni har varit!
Jag har tagit in mina Pelargoner och tömt blomlådorna och sen är det inte så mycket mer att göra här hemma.

Önskar dig en suverän kväll!

Kram!
/Cecilia

You Rock!!!

Anita sa...

Det där låter som en sån där "åh vad nöjda vi känner oss nu" -helg :) Det är nästan så jag känner mig nöjd när jag läser allt ni fått gjort. Men det kanske är för att det mesta är avklarat här. Annars skulle jag nog bli stressad.

Nu ska jag läsa vidare om ditt morgonsamtal i sängen!

Kram Anita

Anita sa...

Hej Linda! Såg din fråga hos mig. När glansmalvan vissnat så faller ju blombladen och kvar blir liksom en stjärna. Den är först grön och då är inte fröna mogna. Så fort den blivit brun så brukar jag plocka bort "stjärnan" med skaftet och låta den ligga och bli riktigt torr. Sedan brukar jag bara gnugga lite med fingret mot "rundeln" i mitten över ett vitt papper så rasar fröna ner på papperet. Men, om man låter den sitta kvar för länge ute så hinner den släppa ifrån sig fröna och jag gissar att det är det som hänt dig. Har du inga lite mer omogna kvar som du kan ta in och låta ligga och torka? Den brukar ju blomma länge på hösten. Min har slutat nu men det beror nog på att vi haft så många nätter med djup frost.

Kram Anita