9 juni 2015

Ånga mot spinn på citronträd?

Citronträdet har växt ur sin kruka, så i söndags planterade vi om det i en betydligt större och högre. Tyvärr upptäckte jag också att det har fått lite spinn.

I stället för att använda det kladdiga medlet mot spinn tänker jag testa att fukta ihjäl de små uslingarna. Jag sprejar ihärdigt med min tryckspruta och i går kväll ställde jag en luftfuktare precis framför krukan så att strålen med fukt går rakt upp i grenverket. Det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Det jag kan säga hittills är att luftfuktigheten i vinterträdgården låg på 61 procent i natt. Tur att det är soligt och torkar till under dagen. (Kan höra hur spinnet jublar och gör vågen.)

Fast citronträdet trivs nog, även om jag funderar på om jag kanske i stället borde placera det på en lätt skuggig plats utomhus nära vattenslangen så att jag kan ge det flera ordentliga duschar varje dag. Det skulle nog även möblemanget i vinterträdgården föredra …

4 kommentarer:

lavendia sa...

I regnskog är det väl fuktigt hela tiden så det borde fungera om det är rätt varm ånga.
När jag var liten o mamma fick ohyra på de stora hibiscusarna, satte hon över en plastpåse och så fick pappa som rökte, blåsa ut röken in i plastpåsen. Blommorna överlevde så det hade nog effekt.
Det är trist när man upptäcker ohyra. Jag såg att det fanns löss på vissa tomatplantor. Eftersom jag inte har några tomatkart än, sprutade jag såpvatten. / Britt

Anonym sa...

Så fin vinterträdgård du har och vackert citronträd!
Lycka till!

Rost och rädisor sa...

Hoppas det funkar, låter ju mycket logiskt: Du har det så vackert i ditt uterum. Vill slänga mig i soffan och njuta. Kanske inte så bra ändå med tanke på hur skitiga fötter jag har efter en dag i trädgården:-)
Önskar dig fin helg
Anette

Anita sa...

Usch, jag avskyr spinn. Har i flera år haft spinn i uterummet på olika växter som kommit från min änglatrumpet. Så förra året så slängde jag den och i år har jag inte sett spinn någonstans därute. Det är annars hopplöst när den börjar sprida sig på fuchsiorna, chilin och gurkan som jag har i uterummet. Däremot har jag under väldigt många år haft spinn på mina hibiskusar som jag har i vardagsrummet. Har försökt med att öka luftfuktigheten på samma sätt som du gjort men det har inte hjälpt det minsta. Så i år skickade jag efter rovkvalster för att bli av med dom en gång för alla. Men det hjälpte inte. Jag såg bara ett par små röda rovkvalster som förgäves sprang omkring på en av plantorna men dom orkade inte äta upp spinnkvalstren. Det skulle vara 500 kvalster i burken och man skulle se resultatet efter 3-5 veckor så jag väntade. Visserligen ser plantorna något bättre ut men inte är spinnet borta inte. Det är nog bara att konstatera att dom tappat bort två av nollorna när dom "öste ner" rovkvalstren i burken. Dom var nog 5 istället för 500. Borde naturligtvis ha klagat men det var så mycket annat just då så det blev inte av. Det blir väl till slut att slänga hibiskusarna vilket är jättetrist då dom är gamla, en av dom är ca 40 år. Men jag håller tummarna för att du lyckas med din ångbekämpning på ditt citronträd.

Kram Anita