1 maj 2015

I dag i vinterträdgården

Tänk, i dag är första dagen av årets vackraste och mest underbara månad. Hela maj ligger framför. Visserligen regnar det, men vätan behövs och i vinterträdgården är det ljuvligt med taksmatter och knäppande brasa. Dessutom blommar det så härligt.
 
Whippersnapper är en fantastisk tomat. Den är sådde jag den 15 januari i år. Plantan har mängder med tomater som väntar på att rodna.


Panache köpte som jag liten stickling på Rockdala för flera år sedan. Nu har jag en litet fuchsiaträd översållat med knoppar.


Pelargon X. Jag vet inte vad hon heter, så X är vad jag skriver på alla plantetiketter. Fantastisk pelargon som verkar tåla vad som helst och som växer med tjocka stammar. Önskar att jag visste hennes namn.


Chilin aji llanero pepper har fått sina första mogna frukter. Den här få smaksätta de färska musslorna jag köpte i förmiddags.


Gullvivor som maken och jag plockade i en hage i onsdags. Hoppas att de står sig länge.


Det här är en annan pelargon som jag saknar namn på. Den har växt till en stor buske som ska få flytta ut efter järnnätterna.


Äntligen! Började tro att mandarinträdet aldrig skulle vilja blomma.


Den här tomaten föddes den 15 januari, samma dag som jag sådde whippersnapper. Jag skivade en tomat till middagen och upptäckte att fröerna inuti hade grott. Jag petade ner ett frö i jorden och har hela vintern och våren förundrats över den fantastiska växtkraften.

7 kommentarer:

Meta sa...

Oj vad det blommar och växer hos dig nästa som om sommaren har kommit.
det är härligt med ett så bra rum som ert med värme och härliga möbler. Snart flyttar jag till kolonin och då får sommaren komma. Nu är det regn kallt och blåst hoppas det tar slut snart.
Ha en fin helg
kram Meta

Lotta sa...

Men du är ju galet proffsig på att odla tomater och chili, snacka om att man ligger i lä!!!! Har också varit ute och plockat gullvivor idag! Kram Lotta

Barfota i mossan sa...

Så härligt med en vinterträdgård när regnet öser ner och mysigt med brasa. Håller med dig om att regnet ändå behövs eftersom det är rättså torrt nu. Vi fick en ordentlig blöta igår.
Trevlig helg!
Katarina

lavendia sa...

Otroligt. Du har ju nästan tomater året runt. Eldar ni dagligen i kaminen? Jag tänker på om det blir stor skillnad på temperaturen om ni inte gör det. En kamin i uterummet eller till och med i växthuset vore en dröm. Men jag funderar just kring eldandet./ Britt

Zäta sa...

Åh, så mycket härligt!

Anita sa...

Nej men ... vilken grej! Det låter ju helt otroligt. Och så stor den är! Så himla kul.

Kram Anita

Anita sa...

Ha, ha ... så går det när man bläddrar i inläggen "åt fel håll". Jag såg tomaten som föddes den 15 januari och blev så fascinerad att jag skrev en kommentar direkt. Sedan åt jag frukost. När jag kom ner igen såg jag allt annat vackert i din vinterträdgård. Och kan konstatera att det finns väldigt mycket mer plats hos dig än hos mig ... och ändå har du så mycket blomsterprakt. Grattis förresten till att mandarinträdet börjat blomma.

Kram Anita