26 april 2015

Sådd av snittblommor

Sedan jag kom hem har jag haft lite dåligt samvete för alla fröer som ska försås men som jag inte riktigt har hunnit med. Tanken var att de skulle sås så snart jag hade kommit tillbaka från semestern, men det har varit så mycket annat att stå i. I dag tog jag dock tag i saken och nu är fyra pluggboxar fulla av främst blommor som jag ska ha till buketter. Vita och rosa lejongap, sommarslöja, olika luktärter, astrar, zinnior, rosenskära och glansmalva. Dessutom blev det sparris, mandarinpumpa och libbsticka. Är så nöjd över att de står i växthuset och suger vatten i detta nu. Det blir nog en vacker sommar i mina land även i år.

7 kommentarer:

lavendia sa...

Det blir det säkert. Jag har också sått några sommarblommor. Får du libstickan att gro, lär du ha libsticka för resten av ditt liv. Inget fel i det, för tar man litet litet, ger det jättegod smak till soppor och grytor./ Britt

Lenas trädgård sa...

Hej, jag sår alltid mina sommarblommor direkt i jord. Så gjorde mamma, det funkade alltid!
Men du bor kanske inte i sån bra zon? Jag sådde Astrar, Rosenskära, Blomstermorot bla. Samt morötter och dill. Bönor får vänta på varmare jord.( Luktärtorna finns i växtlusthuset under väv.) Sommarslöja liknar väl Blomstermorot...? Eller är det samma? (Har förälskat mig i den sen den danska serien Arvingarna. Där finns den i allra första början av varje program. Börjar snart igen, jippiie! Jättebra serie och vacker blomma.)
Vi får det nog vackert även i år i våra rabatter!
Ha en fin vecka! Lena

lavendia sa...

Nej, jag upplever inte att libsticka sprider sig - om man inte låter den fröa av sig. Jag klipper min ofta så min är som en stor tuva. För jag tycker det är finare, än när den blir 2 meter lång. En del av ett blad räcker i en gryta, tycker jag. Jag torkar också, och då kan man ta litet mer av det torkade. Den jag bor ihop med avskyr libsticka, så jag får ta det litet försiktigt. Man får testa sig fram, men det har ju en rätt kraftig sellerismak. / Britt

ulla laiho sa...

Jag har en jättegammal libbsticka, som hållit sig på plats hela tiden. Jag ser till så att fröna inte sprider sig, som lavendia påpekar.

Jag har testat att baka bröd kryddad med libbsticka och det fungerade bra - inte för mycket bara den är stark (bitter). Här har jag skrivit om den erfarenheten:

http://minnatur.blogspot.se/2013/05/libbsticka-kryddig-varrapport.html

Meta sa...

Vad härligt så fint du får i sommar
Ha en fin tisdag
Kram Meta

ulla laiho sa...

Libbsticka - nu har jag fotograferat av receptet och lagt ut det i bloggen. Hoppas du kan läsa - annars får du återkomma.

Ulla

Anita sa...

Du behöver inte vara orolig över glansmalvan. Den gror nästan innan man fått den i jorden och så växer den så det knakar :)

Kram Anita