22 februari 2015

Antik pelargon

I somras växte pelargonen antik violett så pass att jag häpnade varje gång jag såg den. Den gnällde inte ens när temperaturen steg till 52 grader i vinterträdgården, utan fortsatte bara att växa sig större och större och större. Det kändes nästan ofattbart med tanke på att jag hade börjat med två små sticklingar i slutet av januari.

I dag klippte jag ner den risiga plantan och bad maken fylla en likadan kruka med ny fräsch jord. De gamla plantorna sattes ner i den nya jorden och nu är det bara för dem att skjuta skott. Jag har dessutom flera småkrukor med småplantor från sticklingar jag tog i höstas. Jag funderar på om jag inte ska gräva ner dem i en rabatt och låta dem klättra på armeringsjärn. Jag skulle ju kunna få en alldeles fantastisk pelargonhäck.


Jag måste få visa sticklingen som jag tog i dag när jag klippte ner plantan. Är de inte helt otroligt kraftig och fin. Snacka om kraftfull pelargon!


12 kommentarer:

lavendia sa...

Jo, verkligen! Antik? Violett? Jag tycker den ser röd ut, eller...?
Verkar vara en mycket bra sort oavsett hur gammal den är eller vilken färg. En så bra sort är roligt att ge bort småplantor av. / Britt

Meta sa...

Ja minsann den är så fin. Det är otroligt att de kan växa så mycket från så små plantor Kul är det i alla fall.
Ha en fin söndagskväll
Kram Meta

lavendia sa...

Vad glad jag blir, när jag hör att det är riktigt tjock kanalplast i ert tak. Det har vi nämligen också. Men sedan drar det ju in både här och där. Jag hade tänkt tjata mig till ett tätare uterum, men tänkte att då måste man byta tak.
Nej, jag tjatar inte, utan kastar fram små ideer då och då. Ibland blir det napp. Nu har han gjort en odlingslåda i frigolit som står i uterummet. Med värme och igår blev det tomatsådd. Så nu får jag vara nöjd ett tag. / Britt

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jättefin! Mina Pelargoner ser inte ut att ha överlevt vintern men jag ger dem ett försök å visa mig motsatsen;) Har garderat mig lite genom att jag har köpt ett par nya sticklingar som redan ser ut att ha växt till sig. Ensommar utan Pelargoner är ingen sommar enligt mig :)

Rost och rädisor sa...

Fin planta. Har också pysslat med pelargoner och sticklingar idag. Roligt när det är klart.
Allt gott
Anette

Anonym sa...

Så fin! Jag tycker verkligen så mycket om pelagonien och det ska bli såännande att se vad som hänt med mina över vintern.

Annika Christensen sa...

Jag verkligen gillar pelargoner som är kraftiga. Vilket exemplar!
Mina på vinden mår inte så bra vi får väl se hur det blir när det få komma ut i växthuset. Men det dröjer ett tag till.
Allt gott
Annika

Lotta sa...

Kanonfin! Tänker ägna mig åt pelargoner, sådder mm i veckan som kommer. Idag har vi haft vilodag :-), det behövs ibland! Kram Lotta

Anita sa...

Vilken underbar växtkraft! Men den ser ju röd ut fast den heter 'Antik violett'? Visst vore det underbart med en pelargonhäck. Problemet är väl bara om det blir en regnig sommar, pelargoner blir ju inte alltför vackra när dom får regn på sig. Jag förstår att din trivs i er vinterträdgård. Mina pelargoner jag har i uterummet växer enormt under somrarna. Jag tror att det beror på att dom får skydd både mot direkt solljus och mot regn. Värme verkar dom älska. Värme i massor för vi har också väldigt varmt under somrarna.

Ha en fin måndag!
Kram Anita

Zäta sa...

Underbart!

Min två vita pelargoner har jag nog dödat i vinter. De dränktes av regn strax innan det var dags att ta in dem och har inte lyckats torka upp under hela vintern. Just nu visar de några små förskrämda vita blad men jag ämnar inte göra något åt dem. Vill de dö så får de göra det. Jag kan ge dem en värdig begravning i komposten.

Zäta sa...

Dina pelargoner är jättefina!
/Rövbitaren

Elin sa...

Hej!

Vad förtjust jag blev i sorten efter att jag läst ditt inlägg.
Hittar ingenstans man kan köpa stickling.
Du vill inte sälja någon stickling?

/ Elin