2 november 2014

Höströj i vårsol

Så skönt! Solen skiner och det är som vår ute. 21 grader i växthuset!

Jag har klippt av alla stänglar i sparrislandet och rensat bort det lilla ogräs som fanns. Krusbärsbuskarna är nerklippta och alla ringblommor bortrensade från pallkragarna de tog i besittning i våras. Jag har tagit bort alla fula stjälkar från liljor och skrämt upp väldigt många tomteröda skalbaggar som måste inbilla sig att våren redan är här. Hoppas att de fryser ihjäl!!!

Stora blomsterrabatten är jämnad med marken. Endast rosorna och malvan, som fortfarande står i full blom, fick vara kvar. Dessutom har jag tryckt ner 36 vitlöksklyftor i en pallkrage. Jag hade tänkt så morötter också, men det har börjat blåsa och jag vill ju att fröerna ska hamna i jorden och inte på grannens tomt.

5 kommentarer:

lavendia sa...

Duktigt! Ni har haft litet bättre väder än vi. Även om vi har haft rätt bra väder också. Jag känner mig rätt färdig ute, även om man skulle kunna göra mer.

Lotta sa...

Jaa, visst har det varit en härlig dag! Jag hade också som målsättning att sätta ner vitlöken men så blev det inte så jag gör ett nytt försök i morgon :-) Däremot har jag städat i växthuset! Må så gott. Kram Lotta

Högagärde sa...

Med andra ord så kan din vinter få komma nu. Själv har jag inte hunnit bry mig om att höststäda växthuset i höst. Men det är ingen fara, jobbet kommer att finnas kvar i vår. ;-)

Ha en fin vecka
Elisabeth

Rost och rädisor sa...

Vilken kanllgrön gräsmatta du har, förresten grönt så långt ögat skådar.
Mysigt med trädgårdspyssel så länge det inte är alltför ruggigt ute.
Visste inte att man klipper ner krusbärsbuskar.
Jag brukar också höstså morötter, eller numera vinterså eftersom det varit långa milda perioder innan jul de senaste åren och morötterna hunnit upp alldeles för tidigt, för att sen frysa ner i januari.
Tänker vänta med mina till det blivit ordentligt kallt.
Kram Anette

Unknown sa...

Bra med påminnelse! Ska försöka komma ihåg och få lite ork till att klippa ner eller åtminstone snygga till krusbärsbuskarna som pojkväns hyresvärd har i sitt "skräphörn".