20 augusti 2014

Fåglarna gerillaodlar

Förra veckan kunde jag inte hålla mig längre. Jag saknar fågelkvittret och fyllde matarna med solrosfrö, hasselnötter och talgbollar. Men nu har jag kommit på att de små rackarna matar sig själva. I vintras sådde fåglarna nämligen solrosor i mina blomsterrabatter och nu äter de frö i blommorna samtidigt som de sår nya solrosor till nästan år. I går klängde tre grönfinkar på samma blomma medan en satt mitt i en zinnia och tittade på. Tänk om jag kunde sätta upp en skylt och anvisa dem till rätt rabatt!

Den vackraste solrosen de har sått är den på bilden. Den vill jag ha flera av nästa år, så nu har jag trätt en papperspåse över den största och finaste blomman och nitat fast den ordentligt så att inte vinden ska ta den. Jag vill ju få ha fröerna på den ifred.

Tyvärr så har jag inte en aning om när en solros anses mogen, när jag kan klippa av blomma och låta den eftertorka inomhus. Skulle vara jättetacksam om någon kan svara på det. Nästa år vill jag nämligen ha fullt med sådana solrosor i solrosrabatten. Det skulle bli så maffigt!

10 kommentarer:

Meta sa...

Den var häftig.Förstår att du vill ha fler. Jag är inte säker på att det blir det av samma planta. Egna frön kan bete sig lite hur som helst. Jag håller tummarna. Har ingen aning om det för här får de fröså sig själva.
Ha en fin dag
kram Meta

Gunnel sa...

Haha! Gerillaodling har jag aldrig hört talas om förr. Då har det tydligen varit någon liten "terrorist" här med, för det dök upp en solros bland kryddväxterna utan att jag gjort något. Den blev dock inte så tjusig som din. Kram

lavendia sa...

Dina fåglar har lyckats bättre än jag med solrosodling. Den är ju magnifik!
Gerillaodling var passande.

Lotta sa...

Imponerande! jag brukar ta eget solrosfrö och det har funkat bra, de har fått mogna på landet!
Kram Lotta

Zäta sa...

Bara ordet "solrosrabatt" gör mig grön av avund. :-)

Unknown sa...

Alltså, det där är den häftigaste solrosplantan jag någonsin sett!!! Så läcker!!! Hoppas att du kan återanvända några av fröna så att du får den där häftiga solrosrabatten som du drömmer om :-)

Lotta sa...

Vi får åka till skogen och göra fina kransstommar och sen ha en pysseldag.

Rost och rädisor sa...

Verkligen en praktfull solros och kul att den har buskat sig. De där fåglarna vet minsann hur man bygger en restaurang. Snyggt också med de andra gula blommorna i rabatten.
Jag brukar som du skydda fröna från att bli uppätna i förtid, låta blomman sitta kvar tills den nickar och blir uppsvälld, oftast i slutet av augusti. När det är så soligt och torrt utomhus som möjligt. är det läge att ta in hela blomman och hänga på tork. Antagligen kommer en del frön att lossna av sig själva så det är bra att ha en handduk eller bricka under. Sen är det bara att stryka med handen över fröställningen, "repa" fröna.
Lycka till
Anette

Rosor och Akvileja sa...

Vad fint med solrosorna, bra hjälp av fåglarna.
Ska nog odla lite solrosor jag med nästa år... Blev så inspirerad av din fina.
Ha det bäst. Åsa

Anita sa...

Men, jag måste säga att fåglarna gjort ett jättebra jobb! Den solrosplantan är en av de snyggaste jag sett. Så fantastiskt tät, välväxt och fin. Hoppas du lyckas få "rena" frön så den inte hunnit beblanda sig med några andra solrosor i närheten.

Du frågade om Incas hos mig. Jag skrev ett långt svar där men kopierar in det här också utifall du inte ser det. Så här kommer det ... :)

--------------------

Första året jag hade Incas fick jag också jättemycket pistilröta och tänkte inte ha sorten något mer. Men så hade jag en påse med frö kvar från året innan så jag prövade igen.
Samtidigt läste jag att pistillröta beror på obalans av kalcium i plantan. Har plantan väldigt frodigt bladverk så kan det vara så att det mesta av kalciumet tas upp av bladen, inte av blommorna. Jag gör därför så att så fort de första blomklasarna dyker upp så skalar jag av bladen nedanför blomklasen. Därefter så tar jag bort blad lite då och då. Det står på påsen att Incas inte behöver tjuvas men det gör jag ändå till rätt stor utsträckning. Men framförallt så försöker jag vara noga med att ge så jämt med vatten som möjligt. Det kan ju vara svårt när man har dom ute men de senaste somrarna har ju varit torra och då har jag kunnat reglera vattningen. Jag är noga med att vattna vid samma tidpunkt varje dag (om det behövs vattnas förstås). Jag är också sparsam med näringen till Incas för att inte gynna bladverket för mycket. Jag har nog odlat Incas i 6 år nu och har aldrig längre några problem med pistillröta.

Jag gav 4 plantor till vår förra granne ett år och dom hade odlat mycket tomater i sina dar och det där med att ta bort bladverket gjorde dom konsekvent. Dom fick jätteskördar med Incas och inte en enda med pistillröta så jag tror att det är ett bra knep. Varför inte testa med en planta nästa år och se om det kan fungera. Visserligen har jag bara erfarenhet av utomhusodling men det borde ju vara ännu lättare att reglera bevattningen i ett växthus.

Lycka till!
Kram Anita