12 maj 2014

Terapi i trädgården

I går var jag som ett regnmoln. Morgonen började bra. Jag bakade tekakor och överraskade maken med nybakat till frukost, men sedan kändes allt plötsligt fel och jag ville ingenting. Sur var jag också. Tänkte att allt skulle bli bra bara jag fick lägga mig i soffan med en bok.

Men när maken gick ut i trädgården kunde jag inte låta bli att följa med och för varje minut utomhus kändes livet lättare. Frisk luft med massor av syre efter regnet, gökens ko-koande, flugsnapparsång och svalkvitter. Hur står folk som inte är ute så mycket ut? Jag förstår verkligen att det finns utbildningar i trädgårdsterapi.

Egentligen hade jag inte tänkt göra så mycket, men först klippte jag äppelkvistar efter ena grannens beskärning i går och sedan gick jag till den andra grannen och klippte några kvistar hägg som de ville ha bort ur syrenhäcken. När buketten var arrangerad och inställd på bordet gick jag tillbaka ut och rensade bort allt ogräs ur den största rabatten.

Till slut luckrade jag upp jorden mellan vitlöksplantorna och strödde ut spenatfrö – mängder med frö eftersom jag vill ha babyblad. Därefter gjorde jag i ordning en annan pallkrage där jag strödde ut frö till rädisor samt sådde isbergssallat och rödbetor. Det blev rätt mycket rödbetsfrö också eftersom jag tänker gallra och äta det jag gallrar som primörer.

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Håller med om att bästa terapin är att vara ut och då gärna i trädgården. Skönt att ditt humör vände, men ändå bra att var medveten om det. :-)

Hoppas du får en bra dag och att den startar bra direkt på morgonen idag.

Camilla J

Högagärde sa...

Trädgård är verkligen terapi och nyttigt för både kropp och själ.
Fin kanna du har.

Elisabeth

Meta sa...

Precis så är det. trädgården är terapi och en lisa för själen. Kan inte fatta vad jag skulle göra med all min värk om min koloni inte fanns
Det låter spännande med senapsfrön... finns det att köpa i fröpåsar eller är det de man kan köpa i livsmedelsbutiken???
Önskar dig en bra början på veckan
Kram Meta

lavendia sa...

Massor blev gjort och du blev på gott humör på kuppen! Väl?

susanne sa...

Så är det ju! Man får gå ut och påta en stund och sedan ser man ofta saker lite annorlunda... :) Susanne

Unknown sa...

Visst är det härligt att vara ute :-) Just det där att bara gå ut och egentligen inte göra så mycket brukar ge bästa resultat. Man börjar lite lätt på ett ställe och plötsligt får man massor gjort av bara farten, för att inte prata om känslan av tillfredsställande som kommer när man är klar :-)
Önskar dig en fin vecka!

Kram!

Anita sa...

Jag håller helt med! Jag behöver bara öppna dörrarna till uterummet och andas in luften så känner jag mig uppåt. Det finns ingen bättre terapi och jag är så glad att jag har det intresset jag har. Jag har ofta tänkt på det när jag är på trädgårdsresa. Trots att vi är ute och går i trädgårdar i princip hela dagarna så brukar jag och min väninna ändå ta en morgonpromenad innan vi ska ge oss iväg. Och om vi hinner innan middagen på kvällen så tar vi även en kvällspromenad.

Bra tips med att kasta ut frö att kunna gallra och äta som primörer.

Buketten, vasen och duken tilltalar mig mycket. Men har ni redan så stora äppelknoppar hos er? Här kan man bara ana dom om man går nära.

Kram Anita

Rost och rädisor sa...

Visst mår man bra i trädgården och naturen. Jag skulle nog kvävas om jag inte fick en dos trädgård varje dag. Låter spännande med senapsfröna. Det får jag allt prova.

Ha det gott
/Anette