27 oktober 2013

Utifall att stormen kommer

Det verkar inte som om trakten där jag bor kommer att drabbas så värst av höststormen som ska dra in i morgon kväll, men jag har ändå en gnagande känsla i magen av att det kommer att blåsa rejält. ”Better safe than sorry”, har jag tänkt i dag och nynnat på Melissa Horns strof ♪♫ jag går i vinterskor om hösten, alltid förberedd för storm ♫♪ – trots att jag själv fortfarande envisas med bara fötter i somriga ballerinor.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har tagit ner alla lyktor från träden och passat på att diska dem ordentligt. Växthuset har fått sin sista skruv fastskruvad – trots att vi har haft det i fyra år. Nu går det äntligen att låsa dörrarna – vore ju trist om de åker upp och står och slår i blåsten.

Jag har också tagit in citronträdet, småkrukor och andra lösa pinaler. Innan vi tar kväll ska vi släpa upp en del av sommarmöblerna på vinden. Maken har surrat fast kanoten och spänt fast nätet med löv kring hortensian lite extra.

Så, nu är vi förberedda utifall att stormen kommer.

4 kommentarer:

Annika sa...

Usch ja, läste att det kan bli stormbyar här också! Hoppas det inte blir så farligt! Klokt av er att förbereda!
Kram Annika

Sofia sa...

Vilken läcker bild!! Vi köpte knappt en half tryffel (expediten var vänlig nog att dela på en...) och sen rev vi den med zestjärnet och jag testade också att hyvla med osthyvel, och la det på de stekta köttbitarna. Båda funkade utmärkt! Lite tråkigt att makens vana att lägga allehanda chilifrukter i maten dövat mina smaklökar, så jag hade svårt att känna smaken ordentligt. Dock kanske det är så att sommartryffeln är svagare i smaken än när den lagts i tryffelolja etc. Nåja, gott var det i alla fall ;-) Kram //Fia

Anita sa...

Vilken häftig bild! Jag tror också vi klarar oss rätt bra från stormen men det kommer nog att blåsa rejält. Igår kväll tittade jag på SMHI och då fanns ingen varning alls här men nu är det klass 1. Jag har plockat in det mesta men har några vattenkannor kvar ute som ska in i boden.

Du frågade lite om hur jag gör med min hortensia. Den får stå ute så länge som möjligt. Oftast får den stå ute till jul (om det inte kommer massor av snö, då brukar jag ta in den, mest av praktiska skäl). Den står på vårt altandäck på en pall med hjul intill väggen. Det är för att det ska bli så mycket luftväxling runt krukan som möjligt för att undvika att den bli helt djupfryst. Jag häller på en liten skvätt vatten då och då men i och med att den fäller löven behöver den inte alls mycket. Dessutom får den ju mycket fukt ändå i och med att den står ute. Den får stå ute tills alla blad fallit av och man ser att den gått in i vintervila.

Sedan klipper jag bort alla blommor och klipper in de längsta grenarna och tar in den i uterummet där det är ca 7 -10 grader under vintern. Nu får den väldigt lite vatten men den får inte torka ut, då är det risk för att de nya späda skotten som börjar dyka upp framåt februari/mars kommer att torka.

I april börjar bladen komma ordentligt och i maj börjar jag att avhärda den. Det går väldigt enkelt hos mig för den står framför dörrarna och jag öppnar bara dom så att solen skiner in på den. Det enda jag behöver göra är att "snurra" krukan lite så att hela växten blir avhärdad. Avhärdar man den inte blir en del blad helt förstörda när dom utsätts för sol.

När risken för frost är över tar jag ut den. I och med att den får flytta in i uterummet redan till jul blommar den tidigare än hortensior som är planterade ute men den blommar väldigt länge och väldigt rikligt så det gör ingenting. Dessutom blir blommorna väldigt vackra även som vissna då dom antar dels mörkt röda toner, dels limegröna.

Jag planterar aldrig om den (den har blivit för stor) utan jag lägger på lite rhododendronjord överst i krukan på våren. Sedan ger jag den lite flytande gödning för surjordsväxter en gång i veckan under sommaren.

Det var allt tror jag.

Ha en bra dag!

Kram Anita

LINDA sa...

Tack för skötseltipsen!
Kram
//Linda