20 oktober 2013

Gulliga grannar

Jag börjar bli som min far. Har just varit på norpar-runda hos grannarna och plockat äpplen vid det blekgula huset. Mina föräldrar kom hem från sin semester i USA i går och jag vill höra allt – så jag har bjudit hit dem på äppelpaj.

När jag plockade äpplen och pratade med grannen så upptäckte jag att grannen i det blå huset hade krattat ihop en jättesäck med torra löv. Knackade på och frågade om jag fick ta löv – vi får nästan inga egna löv eftersom de blåser till det blå huset. Men grannarna börjar visst lära sig – fick veta att säcken stod där för att jag skulle hitta den. Fick med mig en flaska olivolja också som de hade köpt på sin semester i Grekland.

Vilka fantastiskt gulliga grannar! Nu blir det till att göra äppelpaj och täcka hortensian med löv inför vintern.

1 kommentar:

Anita sa...

Hoppas äppelpajen blev god :)

Läste hos mig att du hade en hortensia utomhus. Ser här att du fått löv av grannen för att täcka den. Det är spännande. Jag prövade precis samma sak med en hortensia (dock inte nuvarande "fröken Hortensia" :). Jag byggde en "tunna" av hönsnät som sträckte sig en bra bit över hortensian. Sedan lade jag fullt med löv. Det gick inte att se vad som fanns inne i lövhögen. Det fungerade ett par år men jag fick aldrig speciellt många blommor, en handfull kanske.

Jag har också prövat med Endless summer som även ska blomma på årsskotten. Men den vill sig inte heller. Så det får bli krukodlat för mig. Och den har ju blivit jättefin. Jag håller tummarna att vintern blir bra för din hortensia så du får många underbara blå blommor nästa sommar.

Ha en fortsatt skön helg!

Kram Anita