25 mars 2012

Skuggväven är upphängd

Jag vill så gärna ha ett växthus utan skuggväv. Skuggväv är bökigt och försämrar utsikten. Vill inte ha, helt enkelt. Men nu har jag tvingats ge upp. Har redan haft en temperaturtopp på – hör och förskräcks – 47 grader!!! Det är ju som i Arizona.

Min tanke har varit att vinstockarna ska skugga i sommar, men det dröjer ju på tok för länge innan bladen kommer. Så, nu har jag draperat skuggväv över halva växthuset. Det får räcka så länge. Temperaturen sjönk raskt från 35 till 22.

Men fy så pilligt det var att få dit skuggväven utan att bryta av vinstockarnas grenar. Och skräpigt blev det från de torkade löv som inte föll i höstas. Så nu är växthuset dessutom dammsuget och så fint att jag nästan borde ställa till med fest! Våffelfest, kanske?

3 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Nej skuggväv är inte kul.Men jag slipper för jag har kanalplast i både tak och väggar fast varmt det blir det.MVH

Lotta sa...

Hej, tack snälla för fröna (ledsén att jag inte tackat tidigare)klart de kom fram. Mina har inte heller kommit upp men det tar sin lilla tid ibland.
Ha en skön söndag!
Kram Lotta

LINDA sa...

Ah, smidigt Gunsan! Den där kanalpasten verkar ja många fördelar. Men glaset är så fint att titta ut igenom − i alla fall var det det tills jag täckte det med skuggväv ;)

Ingen fara, litar bara inte på postengången ;) Du har rätt när du skriver att det tar sin tid − det tog nog ett tag för mina andra chilisar.

Kram
//Linda