7 augusti 2011

Tillbaka till ruta ett

Det är säkert bara tillfälligt, men just nu känns det riktigt höstlikt ute. Och till min stora förskräckelse har jag börjat höströja.

Krassen är överblommad och ser mest ut som ett blekt virrvarr – en krattad jordbädd är faktiskt snyggare. Krukan med den fina stockrosen ”The Watchman” är tömd, diskad och undanstoppad och i växthuset håller jag som bäst på att riva ner min döende passionsblomma. Den var så fin med långa slingror uppe i taket, men sedan en vecka hänger blad och knoppar halvtorra och fula.

Skulle vilja dra i en broms och hålla kvar sommaren – eller allra helst: göra som i Monopol och gå tillbaka till ruta ”gå”, det vill säga till den först juni.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan hålla med dig om att höstkänslan börjar infinna sig. Här nere i Skåne har vi inte kommit så långt att saker har börjat vissna men en "trötthet" hos växterna kan onekligen skönjas. Lite vemodigt men samtidigt är hösten en härlig tid =)

Helens trädgård sa...

Även här känns det som höst idag. Regnet vräker ner, det blåser, krukorna har fallit omkull, jord och växter ligger på backen :=(
Men nej, nej, inte ska vi ge upp redan, än är det mycket kvar av sommaren.
Ha det gott!

LINDA sa...

Jag håller med - hösten är en härlig tid. Felat är bara att det ligger en vit och kall tid mellan den och våren ;)

Och nej, jag ger inte upp. Jag ska göra som vanligt och låtsas att sommaren räcker en bra bit in i oktober :)

Solsken
//Linda