4 februari 2011

Dillen ska torkas

Jag är pryltokig. I alla fall när det gäller maskiner som kan användas i köket och till odling.

Jag tror att det var ett par år sedan som min chef berättade att hon hade en frukttork. Då blev jag inte särskilt intresserad, men det där om frukttorken fastnade ändå i bakhuvudet. Och så för ett par veckor sedan blossade habegäret upp på allvar. Jag intervjuade en kvinna som odlar nästan all sin grönkost själv. Hon berättade om hur hon torkar kryddor i sin frukt-, svamp- och örttork − till och med dill och persilja. Jag kom förstås genast att tänka på mina kryddbuketter som hängde upp och ner från en krok i taket i somras. Damm, dammigare, dammigast.

Så i går beställde jag en tork. I sommar är det jag som ska anlägga en liten örtagård och duktigt torka mina egna kryddor. Kanske kan jag torka tomater också. Hm ... undrar hur torkad physalis smakar ...

5 kommentarer:

Millan sa...

Spännade om det fungerar bra... Väntar med spänning på resultat! Ett annat tips så länge som fungerar topp till persilja är: Lägg persiljan på hushållspapper på en talrik, in i micron på full styrka 1 min, byt papper, in igen 1 min full styrka, låt sen stå 30s mellan varje minut,, Tror det tog 4 min sist att få persiljan helt torr så den gick och smula. Tappar inte färg, blir inte dammig, och smakar mycket mer än att frysa :):) Plus att man kan lägga ner i en fin glasburk el likn och ställa på kryddhyllan:)

Du förgyller min morgon varje dag med din blogg!

Mvh Camilla

Mari sa...

Jag tänker oxå köpa mig en tork, att torka sina egna kryddor och ställa dom i fina glasburkar i köket är ju helt otroligt bra =)då har man ju alltid då man behöver... man kan ju torka frukt oxå melon och ananas ska vist bli mycket bra, man kan göra smodie på det sen eller lägga i filen på morgonen =) Vi får tipsa varandra sen vad som går att torka
Kramis Mari

LINDA sa...

Tack för tipset Camilla. Och för din jättesnälla kommentar - den förgyller för mig nu :)

Melon!?! Spännande Mari. Jag ska torka jordgubbar. Är jättenyfiken på hur det blir. Älskar de där kladdiga halvtorra man kan köpa. Men i vissa flingpaket finns det jordgubbar som liksom är "poppade" och torkade. Ska bli spännande att se hur de blir i min tork - säkert varken på det ena eller andra sättet. Ser fram emot tips. Och jag kommer defintivt att tipsa :)

Kram
//Linda

Anonym sa...

Torkugn is da shit! Jag äter en del raw food och då är en tork oumbärlig. Du har en helt ny värld framför dig kan jag säga! Testa att mixa banan med bär, smeta ut på ett bakplåtspapper, torka och klipp i bitar - blir urgoda godisremmar. Och att torka physalis går alldeles utmärkt, de säljs för dyra pengar under namnet "inca berries". :-)

LINDA sa...

Oj, tack för tipset. Hade aldrig kommit på att man kan göra sådant! Måste testas.

Hade inte en aning om att physalis är det samma som incabär. Kärt barn har tydligen många namn - såg att de även kallas guldbär och lyktbär. Perfekt - då kan jag göra mina egna torkade incabär. Har en buske med kapkrusbär på övervintring i boden. Ska försöka så gyllenbär i vår också.

Tack för ditt spännande inlägg!
//Linda