9 maj 2010

Sista omskolningen

I går gjorde jag sista omskolningen – hoppas jag. Samtidigt passade jag på att gå igenom allt som växer i de båda tunnlarna och i minidrivhuset. Vissa sådder åkte rakt ner i komposthinken, men det mesta var i fint skick.

Lärde mig en del också. Majs har ett otroligt rotsystem som slingrar i väg åt alla möjliga håll. Det blir ett frö per kruka nästa år, för plantorna var näst intill omöjliga att sära på.

Purjolöksfröna ska också få var sin papperskruka. Make till grobarhet. Nästan vartendaste frö jag sått har förvandlats till mikropurjo.

Silverlök ska definitivt inte bo i toarullar. Den planta som fick större kruka redan från början är fyra gånger större än de i rullarna.

Hädanefter är runda krukor bannlysta. De tar hur mycket plats som helst! Bättre då med gröna ”omskolningskrukor” som går att rada upp tätt och prydligt i militäriskt raka led.

Nu gäller det bara att plantorna får plats i växthuset i fyra veckor till. Sedan måste de gå att sätta ut.

3 kommentarer:

Made by antiann sa...

Åhnej! Jag måste genast sära på de majs jag tryckt ned i samma kruka! :( Tur att du skrev om det. :)

Njut i din trädgård sa...

Jag håller verkligen med ang. fyrkantiga krukor. Dumt av mig att jag snålade och "skrapat" ihop allt möjligt. Till nästa år blir det mer fyrkantigt.

LINDA sa...

Ha ha! Lycka till med isärbrytningen, Annelie ;o)

Jag har också skrapat ihop allt möjligt. Och egentligen gillar jag ju återbruket. Men särskilt praktiskt är det inte när man har begränsad yta där på tok för mycket ska få plats.

Natti natti!
//Linda