25 oktober 2009

I stället för frö

Har tagit sticklingar från physalisplantan. Tydligen ska man kunna göra det så här års och sedan ta nya sticklingar i vår i stället för att sätta frö. Ska bli intressant att se om det fungerar. Förhoppningen är att jag ska få frukt tidigare.

Plantan jag har i år har massor av frukter som inte har mognat än. Dessutom får den fortfarande nya blommor. Enligt en kollega ska man kunna göra på samma sätt med tomater.

Önskar att jag hade kommit på det innan min bladen på min kylskåpstomat gulnade. Ska sticka ner ett par halvvissna blad utifall att det finns lite livskraft kvar.

2 kommentarer:

Frejda sa...

Jag har haft samma resa med min physalis, men jag har inte vare sig tagit in den eller tagit sticklingar. Plantan var gigantisk så den hade jag inte kunnat få in, tror jag, men hade jag vetat om det så hade jag ju kunnat ta sticklingar. Det får bli nytt försök nästa år.

LINDA sa...

Det verkar som om sticklingarna tar sig. De slokade ett tag, men såg gladare ut när de fick mer vatten.

Och jag måste faktiskt erkänna att jag inte har kunnat med att slänga plantan. Drog in hela den i huset. Vi har stora fönster mot söder i vardagsrummet, så där står den och får hela rummet att se anskrämligt ut. De längsta grenarna är två meter! Men frukterna mognar. Om jag står ut och lyckas hitta en annan plats att övervintra den på, så borde det gå att klippa ner den i vår och få en fantastisk planta med massor av frukt.