19 januari 2015

Pigga pelargoner

Pelargonerna är inte särskilt sugna på vintervila. Kanske dags att börja plantera om och ge dem fler ljusa timmar per dygn.

18 januari 2015

Sticklingar och trädgårdslektyr

I dag har jag tagit nya sticklingar av fuschian nicis findling. Jag är inte jättenöjd med min uppstammade från förra året, så jag ska ”göra” några nya och se om jag kan få en riktigt fin planta. Ska nog läsa på lite också. Jag fattar grejen med själva uppstamningen, men jag är inte alls säker på hur jag ska göra för att kronan ska bli fin. Någon som har testat och kan ge mig något tips?

För övrigt är jag alldeles fascinerad. Jag upptäckte ”Readly” i går – en sajt/app där man bland annat kan läsa tidningar från hela världen. Jag kan meddela att jag nog inte kommer att göra särskilt mycket annat i dag än att kura under en filt framför brasan i vinterträdgården omedveten om precis allt utom Amateur Gardening, Garden Answers, Garden Illustrated, Garden News, Gardener’s World, Grow Your Own, The English Garden. Vilken lyx!

17 januari 2015

Middagsplaner och sådder


I går dukade jag bordet i vinterträdgården medan maken brynte grytbitar av kycklingfilé. Om en stund ska köttet läggas i slökokaren tillsammans med stora vita bönor, citron, honung och chili – bland annat. Och sköter sig sedan tills gästerna kommer i kväll. Efterrätten är redan klar och kakan till kaffet bakad. Ska bli så gott och trevligt!

Maken och motorsågen har dragit till skogs och jag ska ägna dagen åt sådder och kanske en och annan omplantering. I dag ska jordärsskockorna såsoch jag funderar även på att peta ner sparris, törnrosas kjortel och morötter (som ska skördas som små primörer). Dessutom behöver gurkorna skola om, eftersom de växer som bara den. I går fick jag dessutom en del tips om perennsådd, så jag ska nog testa även det. Och kanske paprika …

... kanske hinner jag inte hälften, men roligt blir det i vilket fall. Egentligen är det ju ingen brådska, men jag blir så ivrig att jag knappt kan sitta stilla.

Men först ska jag äta frukost. Glömde det i går, så i dag blir det extra trevlig frukost med nybakade scones.

Önskar vindstilla väder med solsken till alla!

15 januari 2015

Tidig tomat, böcker och rolig intervju

Nu har jag sått whippersnapper. Jag hade alldeles glömt bort fröerna till den tidiga supergoda tomaten. Hoppas att fröerna gror snabbt och att jag lyckas få en fin planta.

Blev ytterligare inspirerad i dag när jag tittade i bokkatalogen för 2015 års böcker. Det är inte jättegott om trädgårdsböcker och inte heller om trädgårdsböcker som känns särskilt intressanta. Men några få blev jag riktigt nyfiken på. Ska bli roligt att läsa och recensera när de kommer om någon eller ett par månader.

I morgon ska jag åka långt ut i skogen och träffa en ung odlarentusiast som redan har hunnit så en massa. Det ska bli väldigt spännande. Jag sökte i ett odlarforum på Facebook och fick svar. Gillar att intervjua och skriva om andra odlare. Vem vet vad jag har för idéer med mig hem!

 Eftersom det blåser och regnar ute och så får det bli en sommarbild från när trädgården är som härligast.

14 januari 2015

Tänk när det ser ut så här igen

Så där – nu har jag gjort ännu en fröbeställning. Den här gången från Thompson&Morgan. Tidigare har jag beställt från Impecta och Lindbloms Frö. Och det enda stället jag har kvar att beställa ifrån är Runåbergs. Jag ska ha en gurka och en paprika från Lord Nelson också, men jag räknar med att de fröerna dyker upp i plantskolornas ställ.

Jag är riktigt stolt. Jag har hållit mig till min plan och inte beställt en massa extra. Eller i alla fall inte en jättemassa extra. Just hos T&M slog det lite slint. Jag kan inte släppa den fantastiska minigurkan ”Ministars” jag smakade i höstas och som verkar omöjlig att få tag i – så nu har jag råkat beställa flera olika gurkor som verkar vara riktigt mini i hopp om att hitta en som är lika fin.

Tänkte just berätta vilka fröer jag har beställt, men så tittade jag på en av mina beställningar och inser att jag visst sitter här och svamlar. Det har visst slagit lite mer slint hos en av firmorna. Men strunt samma. Det handlar ju om odlargläjde! Och ingen har väl dött av att så för många blommor och grönsaker? Lite crazy måste man ju få vara! Jag kommer inte att ångra mig när det återigen grönskar lika fint som på bilden.

Blommor: Luktärten Old Spice Painted Lady och Mollie Rilestone, dvärgluktärten Villa Roma Scarlet, sommarastern Gala och Giant Princess och riddarsporren Guardian Lavender.

Gurkor: Deltastar, Quarto, Cucino, Diamant och Picolino.

Tomater: Pärontomaten Yellow pearshaped och cocktailtomaten Sunstream.

Paprikor: Frührot, Sweet Pepper Gourmet och Sweet Pepper Mini Bell Mixed.

Övrigt: Humle, libbsticka, prydnadspumpan Mandarin ”Jack-be-Little” och kronärtskockan Imperial Star.

Kvar att köpa: Tomatsorterna Black Sweet Cherry och Dansk export, gurkorna Diva och Passandra samt paprikan Hamik.

***

Vill du också vara med i "Underbara onsdag"?

Reglerna är enkla:
1) Gör ett inlägg på temat.
2) Lägg upp din länk här nedan.
3) Lägg upp bilden med grodan i ditt eget inlägg och länka tillbaka hit till ”Underbara onsdag”.

Nästa veckas tema är "Älskade köksträdgård".

11 januari 2015

Efter stormen

Öronpropparna hjälpte. Jag sov som klubbad säl i åtta och en halv timma och vaknade till näst intill stiltje. Dessutom är det vitt igen. I går var det grönt ute när jag vaknade, vitt mitt på dagen igen och näst intill grönt när jag lade mig.

Allting verkar ha klarat sig. Det är bara den yttre kattluckan i slussen som frusit fast. Och så är trädgården som är ett plockepinn av grenar från skogen. Tur att vi inte behöver klippa gräset än på några månader. Det bästa med ovädret är att det verkar ha lockat domherrarna ur skogen. Har inte sett så många på en och samma gång sedan förrförra vintern.

Det är inte bara stormen som har bedarrat, min förkylning verkar dessutom vara borta. Hoppas att både vindar och baciller håller sig borta ett bra tag nu. Oavsett så blir det en lugn söndag hos mig. Ska laga en kålpuddig, beställa fröer till minipaprikor och läsa färdigt boken jag började på i fredags kväll. Hoppas att allt är lugnt hos er andra också!

10 januari 2015

Det stormar lite för mycket

Nu tycker jag faktiskt att det blåser lite väl mycket. Rutorna i vinterträdgården rör sig i stormbyarna och att vistas där ute är inte att tänka på med tanke på hur det låter. Det låter rätt ordentligt i röret från kaminen inne i vardagsrummet också.

Jag ska trycka in ett par öronproppar så långt jag bara kan och stänga ovädret ute tills morgonen gryr. Hoppas att alla träd står upp då, att pannorna ligger kvar på taket och att växthus och vinterträdgård fortfarande mår bra. Jag tror faktiskt inte att jag har upplevt blåst av det här slaget sedan vi flyttade hit.