13 december 2014

Fåglar och regn

Dagen började så bra. Snö och solsken! Fina fåglar vid fågelbordet och längtan ut. Jag hade tänkt dra fram solsängen och leka sanatoriepatient inbäddad i massor av filtar, tjocka sockor, mössa och  med en bra bok i handen.

Men så blev himlen onaturligt mörkblå borsta i väster och nu regnar det. Jag längtar fortfarande ut, men får kanske nöja mig med en liten promenad i brist på ett riktigt stort parasoll.

Maken har i alla fall åkt till skogs för att hämta hem julgranen. Han fick visst med sig bössan också, så jag hoppas att skogens alla små pälsbollar håller sig väl gömda.

12 december 2014

Äntligen snö!

Efter ett par magsjuka dagar börjar jag äntligen känna mig någorlunda okej. Och nu när jag tittade ut så blev jag riktigt glad! Vem vet om det blir snö i jul – luciamorgonen ser i alla fall ut att bli riktigt vit och fin!

10 december 2014

Från solsken till storm

I går var vädret så vackert. Solen sken och målade ett vackert avslut på dagen.
 
I dag är det inte skönt! Det blåser så det tjuter om knutarna. Regnet slår mot vinterträdgården och för en stund sedan kom det några snöflingor som smälte innan de hann nå marken. Fast Riva tar det med ro och ägnar dagen åt att softa på soffryggen.

7 december 2014

Vem snodde julkänslorna?

Julmusik. Hyacintlukt. Doften av pepparkakor, saffran och varmt stearin. Små granar i krukor, glittrande ljus både inne och utomhus. Åkern lyser lika grönt som en välskött golfbana. Kaminen knäpper, men ljuden drunknar i stormens vrål. Och när jag vaknade var sovrumsfönstret prickigt av regn. Det är visserligen bara den sjunde december, men nu vill jag ha snö i stora drivor innan jag på allvar börjar känna mig snuvad på julkänslorna.

6 december 2014

Bitska pepparkakor

I kväll är det dags för grannarnas årliga tapasfest med adventstema. Det ska bli jättetrevligt eftersom vi har världens mysigaste grannar.

Årets värdpar gillar chili. En av rätterna som vi ska ta med oss är gratinerade musslor. Jag tyckte att det var rätt mycket drag i dem när jag smakade såsen de ska gratineras i – men musslorna är rena barnleken mot gåvan jag tar med mig.

Jag har finmalt några av mina chilisar och kavlat in en rejäl nypa pulver i pepparkaksdegen. Värdparet ska få en påse och ett chiliformat mått. Pepparkakorna är jättegoda, men oj vad de bits och bränns.

4 december 2014

Fortfarande fina morötter

Tänk att det fortfarande finns fina morötter i landet. Några är visserligen jättestora och knöliga, men de flesta är fina och inte det minsta angripna. Maken fick gå ut med ficklampa och lyckades dra upp middagsrötterna. Snart blir det helstekt kyckling i lergryta med gräddsås, gelé, kokt potatis och kokta morötter. Mmm …

3 december 2014

En drastisk åtgärd

Jag undrar vad min vindruva tycker om mig just nu. Tidigare täckte den precis hela taket på växthuset. Nu är endast en fjärdedel kvar. Knappt.

Nästa sommar lär det inte bli 200 klasar med druvor som i år – kanske tjurar rankan ihop och hoppar över ett år efter den här drastiska beskärningen.

Själv ser jag fram emot en betydligt mer lätthanterlig växt och mindre skärp på golvet. Tomaterna kommer att jubla över att ljuset når dem och chilisarna lär inte längre behöva sträcka på halsen för att hinna mogna. Jag är så nöjd över jag äntligen tog tag i projektet med den alldeles för stora vindruvan.
 
Från taket och ner på golvet.
 


Nu blir det betydligt enklare att putsa rutorna!
 


***

Vill du också vara med i "Underbara onsdag"?

Reglerna är enkla:
1) Gör ett inlägg på temat.
2) Lägg upp din länk här nedan.
3) Lägg upp bilden med grodan i ditt eget inlägg och länka tillbaka hit till ”Underbara onsdag”.

Nu gör Underbara onsdag uppehåll till efter nyår och är tillbaka den 7 januari. Då är temat "En ny början".