12 juli 2009

Sparrisen tittar upp

Älskar sparris! Kan inte komma på någon grönsak som ens skulle kunna komma i närheten av att konkurrera med dessa vita och gröna små knoppar som sticker upp ur jorden.

I våras träffade jag en sparris-
odlare och blev sugen på att odla själv. Först funderade jag på att sätta frön, men insåg att det tar flera år innan det går att skörda. Bestämde mig för att köpa rötter, men hittade i stället färdiga plantor som går att skörda redan nästa år. Fick med mig fyra vajande plymer från plantskolan och har grävt ner dem i kragpallar på ena sidan av växthuset.

I går kväll upptäckte jag att nya små skott har stuckit upp ur jorden intill varje planta. De ser så goda ut att det är svårt att hålla fingrarna i styr. Men, jag ska låta dem vara ifred. Ska verkligen bli spännande när det är dags att skörda nästa vår.

Inga kommentarer: