12 juli 2009

Physalis, eller?

Ända sedan jag satte fröna i mars har jag gått och längtat efter att få skörda brandgula små bollar med prassliga höljen. Har hört att physalisplantor blir riktigt stora och ger massor av frukt. Har vårdat de små liven ömt och låtit de fyra krukorna stå på rad framför mina tomater.

”Vad är det där?” frågade min kollega och trädgårdsmentor för snart två veckor sedan. "Physalis", svarade jag och undrade hur kunnig hon egentligen är. ”Jaha”, sa hon och lät lite lagom tvivlande.

Jag fortsatte att pyssla om plantorna, men frågade för säkerhets skull min mamma när hon kom på besök några dagar senare. Hon odlade physalis förra sommaren och borde känna igen plantorna. ”Ja, inte såg de ut så där i alla fall”, sa hon. ”Det där påminner mest om rucola.”

Hur sjutton gick det till? Kan inte ens påminna mig att jag hade köpt rucolafrön när jag satte mina gyllenbär. Så besviken. Har stoppat ner nya frön nu och hoppas att de ska gro. Fast jag misstänker att jag inte kommer att få skörda förrän till Lucia ...

Inga kommentarer: