20 augusti 2017

Reda i gurkdjungeln


Oj, oj, oj, så mycket jag skulle blogga under semestern. Äntligen massor av tid. Trodde jag. Jo, massor av tid, men den tillbringades till stor del på bryggan och med näsan i en bok. Då och då gick jag ett varv i trädgården med vattenkanna eller sekatör för att den skulle fortsätta att se snygg och prydlig ut, men några bilder blev knappt tagna.

Härom kvällen fick jag dock se tecken på spinnkvalster på mina gurkor i växthuset. Usch, fy och blä. Hade absolut ingen lust att ta itu med de små odjuren. I går tog jag dock mig själv i kragen. Samtidigt som jag behandlade plantorna passade jag även på att reda ut revorna och binda upp dem bland druvorna i taket.


Jag tror att jag kommer att ha gurkor länge än, men det gäller nog att jag letar ordentligt nu när de kommer att vara svårare att se mot allt annat grönt. Fast visst är det rätt läckert när man kan sträcka sig upp och knipsa gurkor från taket!?!

4 kommentarer:

Carina sa...

Mmmm för gurkor i taket men blä för spinnkvalster... Hoppas jobbet lönar sig. Mina gurkor tog sig inte alls i år. Men det finns andra. Vill gärna gå och knapra på hemodlade gurkor och tsatsiki ska göras i mängder :)

Kram, Carina

Rost och rädisor sa...

Mysigt och ordningssamt i ditt växthus. Egna gurkor går inte att jämföra med köpe. Så lyxigt och gott. Annars är det en lätt kamp nu med att hålla växterna i schack. Laddar för att ta itu med en av tomatdjunglarna.
Allt gott
/Anette

Meta sa...

Jo du det är bara gurkor som blir nåt här det får nog bli grön tomatmarmelad här år de vill liksom inte mogna.Det gör inget det är gott det med i vinter.
Jo men nu kommer hösten med långa mörka kvällar så då kommer nog bloggandet igång igen så tänker jag.
Ha det gott i helgen
Kram Meta

Evas Kvarnaro sa...

Så lyxigt att kunna knipsa gurkor från taket, men helst utan spinnkvalster, hi hi . . . håller med dig att det är äckligt.
Sådant slipper jag eftersom jag inte har växthus med gurkor, men visst kan man få ohyra på andra växter. Jag har varit väldigt uppmärksam i år, ingen ohyra på varken grönsaker eller rosor och ingen besprutning heller.
Men jag har ju varit i min trädgård hela sommaren, tycker ändå att du gör helt rätt som tar till vara på sommaren på ditt sätt. Livet är så intensivt ändå,
så man behöver göra sådant man gillar.

Må så gott/ Eva