31 juli 2017

Bakvänt fast rätt


Det här kanske på ett sätt är lite bakvänt, men rätt ändå. Jag sår mitt i sommaren. Sallaten, basilikan och svartkålen ska användas så snart som möjligt, men stockrosorna och framför allt chilin är till nästa år. Chilin är mycket enklare att dra upp nu. När den väl har kommit upp kan den stå ute i sol och vind. Plantorna bli finare och stadigare än när de dras upp inomhus i ett ljus som är bra, men långt ifrån lika fantastiskt som solen. Känner mig mycket nöjd med detta. Hoppas nu bara att jag äntligen har lyckats välja goda sorter som är riktigt milda och fina.

3 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Hej, det är mycket man kan så fortfarande, nu är jorden varm och allt gror mycket snabbare. Jag har sått sallad, rädisor och dill en tredje gång.
Även fler sorters persilja till nästa år + vitlöken m.m.
Något jag inte har är chili och ej heller svartkål, visserligen gillar jag chili men det har liksom inte blivit av. Jag brukar köpa torkad chili på skördemarknader.
Lycka till med skörden/ Eva

Carina sa...

Tack - ska testa det med chilin. Fast i år ska jag försöka övervintra de jag redan har. Du kan väl tipsa om milda och trevliga sorter :) Det finns alltid någon i familjen som inte gillar 'för starkt'. Tycker det är svårt att få sallat att gro när det är riktigt varmt. Ställer du den svalt någonstans?

Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Hoppas du har en fin sommar och att du kan njuta av din kära trädgård!