23 februari 2017

Bibliotekskatalog blir fröbyrå


På lucia upptäckte jag den här gamla katalogmöbeln i bibliotekets vaktmästeri. Vilken relik från min uppväxt! Tänk när man stod där och bläddrade bland korten i jakt på någon bok – inte alls som nu när det bara är att knappa in titeln man letar efter i datorn.

När jag frågade om möbeln fick jag reda på att den väntade på transport till soptippen. Så kunde det ju inte få bli. Jag fick hjälp med att baxa in den på mitt kontor och ringde sedan maken för att få hjälp med bortforsling till säkrare plats.


Nu har den varit på sprutlackering och fått en plats hemma hos oss. Jag är så nöjd! Fatta hur många fröpåsar det går att klämma in i lådorna! Den är ju som gjord för det och kommer att bli ännu finare när jag har skrivit och laminerat skyltar till fronterna.

5 kommentarer:

Bellas Lantliv sa...

Älskar den! Kommer bli perfekt för fröerna. Vad avundsjuk jag blir.

lavendia sa...

Sådant är roligt! Att just du fått tag i ett sådant skåp (det är klart att det är enklare då det stod där du arbetar), men att du kan kombinera det med ditt växtintresse. Fröpåsar i de lådorna vore idealiskt. Visst minns man när man stod o bläddrade bland korten där en gång.
Frangipani finns som frön. När jag googlade såg jag det. Det fanns en väldigt utförlig beskrivning om skötsel, så lång att jag inte orkade igenom den.
Just nu blommar mina papayor (nej det blir inte mer än blommor) och mina kaktusar från kaktusfikon (från mataffären) har börjat växa igen, liksom mitt kurrajongträd. I garaget har jag litet dålig koll på vad som är vid liv och vilken pelargon som är vilken. Men snart så.. ska det sås och planteras om och njutas. / Britt

Anonym sa...

Så fint det blev och vilken bra idé!
Känner mej fortfarnde ruggig, men anammade diett förslag med ingefärate, gott dessutom, tack!
Ha en bra söndagskväll!

Anita sa...

Wow! Super! Så fyndigt av dig och den blev ju dessutom hur snygg som helst som vitlackerad. Jag samlar lådor som jag har fröerna i men att ha en hel möbel full med lådor. Det är ju toppen!

Kram Anita

Evas Kvarnaro sa...

Perfekt, verkligen en bra 'byrå' till fröpåsar.
Tänk att ibland springer man bara på en sak si så där och vet vad man ska ha den till.
Så snygg den blev också, förstår att du blev nöjd.
Grattis till fyndet, ha det bra/ Eva