21 september 2014

Tomater och gladiolus

Söndag morgon. I dag tänder jag en brasa. I vanliga fall vågar jag inte det, eftersom det blir få förförligt hett när solen tittar fram, men i dag ska det visst regna.

Jag har ju inga tomater kvar i växthuset, men i ett land stod en planta vilma som i veckan fick flytta in i växthuset. Bland morötterna växer en självsådd tomat som har stora frukter som börjar se mogna ut och i sandlådan hittade jag en vildtomat med mogna tomater. Jag knipsade av toppen i går och satte den i en kruka – det är den lilla krukan på den vita bänken. Hoppas att den ska vilja växa fint i höst och ge en och annan tomat.

I går köpte jag gladiolus för första gången i mitt liv. Jag vet inte i hur många år jag har suktat efter en bukett med gladiolus, men det har bara inte blivit av. Och inte har jag haft en vas att sätta de långa blommorna i. Men i vintras fick vi en amaryllis i den här vasen och då tänkte jag genast att den så småningom skulle få prydas med gladiolus. I sommar ska jag definitivt odla egna i olika färger.

5 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Brasa, katt å utsikt. Så mycket bättre kan det väl inte bli. Ja, en mugg kaffe med förstås. Om man är en kaffe kärring som jag ;)
Fortsätt o njut av dagen :)

Anita sa...

Det ser såååå mysigt ut i er vinterträdgård med brasa och gosig katt. Härligt att hitta tomater på olika ställen :)

Imorse var det dimma men uppehåll. Vi var ute och klippte gräset och gjorde rent alla utemöbler och så ställde vi undan dem. Vid 14:30 drog väldigt mörka moln in och det har kommit en del regn men inte alls mycket. Men det har börjat åska. Det låter som om den är långt borta men för en stund sedan kom en jätteblixt. Vi tappade nätet för en stund och TV:n blev mörk i någon sekund men sedan kom allt tillbaka. Kanske dags ändå att stänga ner.

Ha en fortsatt fin söndag!

Kram Anita

Törnrosa sa...

Men åh, så underbar bild! Och härligt med en brasa när det regnar och ruskar. Att få sitta och titta ut över naturen.
Ha det gott!
Kram från Törnrosa

lavendia sa...

Vad jag blir avundsjuk på att ha en braskamin i uterummet.
Tänker du försöka övervintra någon tomat? Det tänkte jag prova. Du fick ju tomater jättetidigt i våras.

Unknown sa...

Gladiolier är så fina, speciella att ha i vas, känns pampigt. Så mysigt för kisse med brasa. :) Hoppas du har det bra. Jag gjorde ett blogginlägg om stranden du frågade om http://malinochbilder.blogspot.no/2014/09/badstrand-i-norge.html