20 september 2014

Dags att ta in citrusträden

I dag vaknade jag med lust till risgrynsgröt och tankar på mina citrusträd. Så nu sitter jag här med en skål nykokt gröt och mina böcker om Medelhavsväxter.

Mina stackars citronträd och mandarinträdet står ute och vet inte vad som väntar. Inte jag heller, egentligen. Det ska ju bli riktigt kallt, eventuellt frost, natten till måndag eller tisdag. Sedan ska det bli lite varmare igen. Jag måste bestämma mig för om jag ska ta in träden tillfälligt och ställa ut dem igen, om jag ska ställa dem i växthuset eller om de ska få komma in i vinterträdgården för gott.

Det lutar åt det senare. I så fall ska jag spola av träden ordentlig, beskära dem lite och rensa ogräs i krukorna. Eftersom de ser ut att lida av kvävebrist är det nog hög tid att ge dem lite näring också.

Just när det gäller näringen är jag lite vankelmodig. Jag har särskild citrusnäring som säkert är jättebra för växten, men jag vill ju äta frukten och då vill jag hellre gödsla med ekologisk näring. Fast någon sådan som är specialanpassad till citrus verkar inte finnas.

Hur gör ni med era citrusträd? Det vore jätteroligt att få veta!

4 kommentarer:

Meta sa...

Där kan du inte få nåt råd av mig har inga såna träd brista på förvaring just nu. Det är så fint och härligt med frukten när den kommer så man ska inte säga aldrig.
Önskar dig en fin helg
Kram Meta

Anita sa...

Jag tog in mina två citrusträd igår men dom har inte så goda frukter så jag äter dom inte. Jag tror det är bra att du tar in dom för hösten nu, ju mindre temperaturväxlingar dom får, desto bättre. Jag brukar klippa in mina kraftigt, mest för att dom ska få plats men samtidigt så brukar dom bli väldigt täta och fina. En gång skalade jag av varenda gren ända intill stammen på en som fått sköldlöss. Var helt övertygad om att den skulle dö men till sommaren hade den fått en fantastisk krona. Dom verkar väldigt tåliga. Jag har vanligt växtnäring till mina men så äter jag ju inte frukterna heller.

Kram Anita

lavendia sa...

Mina får stå mörkt i garaget och det har oftast gått bra. Något år fick jag massor av löss på när de skulle fram på våren. I år har det precis börjat bli massor av små frukter på. De hinner ju inte mogna, så i år vet jag inte hur jag ska göra.

Rebecca sa...

Hej! Jag vet att det var länge sedan du skrev det här inlägget men det finns en citrusnäring godkänd för kravodling som heter "Effekt Citrusgödsel". Det är en grön flaska.
Jag har köpt på Bauhaus :)

Roligt att jag hittade din blogg, du har så fint och så mycket inspiration!

Mvh Rebecca