10 september 2014

Sommarens vackraste blomma


Costa Rica. Nästan overkligt frodig grönska. Mossor. Lianer mellan träden, apor som vrålar i gryningen och färgsprakande fåglar.

Vi vandrade i där i våras och skumpade fram i buss på de bitvis rätt branta grusvägarna. Jag blev stormförtjust i blomman för dagen som föll som pärlor på tråd nerför grönskan. Och de få gånger som vi var inne i en butik letade jag efter frön. Men det var förgäves – jag misstänker att costaricanerna ser blomman för dagen som ett rätt besvärligt ogräs.

På mässan Nordiska trädgårdar i Älvsjö hittade jag dock fröer till blomman. De slog ut i julihettan och var lika vackra som de i latinamerika om än inte lika stora. Kanske ger fröerna som jag fick av Lavendia större blommor? Jag får testa nästa säsong. Oavsett storlek så kommer den mörklila varianten definitivt att vara en återkommande gäst i min trädgård.

Hos Blommig fredag finns det mer vackert från i somras att läsa om.

***

Vill du också vara med i "Underbara onsdag"?

Reglerna är enkla:
1) Gör ett inlägg på temat.
2) Lägg upp din länk här nedan.
3) Lägg upp bilden med grodan i ditt eget inlägg och länka tillbaka hit till ”Underbara onsdag”.

Nästa veckas tema är ”Två flugor i en smäll”.


11 kommentarer:

Unknown sa...

Vackra och speciella i sin klarblå färg! :)

Anita sa...

Blomman för dagen är en favorit hos mig. Jag hade förut alltid en som hette 'Heavenly blue' som är himmelsblå. Men den du har på din bild är makalöst vacker. Så mysigt att via en blomma kunna drömma sig tillbaka till er härliga semester i Costa Rica.

Idag är jag inte med i underbara onsdag. Trodde det skulle vara världens enklaste ämne, sommarens vackraste blomma. Men så upptäckte jag att jag knappt tagit några bilder alls i sommar. Och dom som jag tagit har jag redan "tjatat om" i flera inlägg ;) Så jag får ladda upp inför nästa onsdag. Hm, inget lätt tema du valt :)

Ha en fin onsdagkväll!

Kram Anita

Rost och rädisor sa...

Grym färg! Tänk att den växer vild på Costa Rica och du har fått förmånen att se den i sitt naturliga habitat. Lycka att drömma om!

Jag har med mig den som en av krukväxterna från barndomen på 1960-70-talet. Då fanns det ljusblå som slingrade sig upp i gröna klätterställningar av plast som man stack ner i krukorna. Några år senare kom det även vita och rosa, men de blommade aldrig lika bra. Detta är för mig en riktig nostalgiväxt.

Allt gott
Anette

Lotta sa...

Ja den är alltid att kärt foto objekt när man är söderut! Härlig färg. Kram.

Meta sa...

Härligt att du sätter igång igen Ser fram mot kommande onsdagar. Otroligt vacker färg på blomman
Ha en fin kväll
Kram Meta

Anonym sa...

Vilken vacker färg! underbar blomma också!

Zäta sa...

Otroligt fint blickfång!

Anette i Torsåker sa...

Att se hur den blomman tar för sig och täcker stora områden är en upplevelse.
Spännande med en resa i Costa Rica, så långt bort!
/Anette

Mandelhjärta sa...

Kan tänka mig det var en upplevelse att vara i Costa Rica. Lite annorlunda än här liksom.... ;)
Härlig blomma med intens färg!
Trevlig helg! :)

Villrose sa...

Kjempefin! Og ikke noe ugress her, nei.

Unknown sa...

Den har jeg ikke sett før. Veldig fin!