12 september 2014

I valet och kvalet

Maken lagar risotto med kantareller medan jag sitter här och funderar över politiska val.

Jag har aldrig varit så osäker på hur jag ska lägga min röst som inför det här valet. Jag har funderat på partier som jag aldrig tidigare ens har sneglat på.

I kväll har det dock fallit på plats efter en att ha messat fram och tillbaka med M, ledarskribent och en av mina bästa vänner på jobbet. Efter att dessutom ha varit inne på partiernas sidor och kikat på mina absoluta hjärtefrågor så faller min röst precis som den brukar på söndag. Det är ju inte bara de mänskliga frågorna där jag vill att alla ska ha det bra och känna sig välkomna som ska stämma utan även frågor som handlar om miljö, natur, odling och mat.

Jag ser riktigt fram emot att få gå och rösta. Förra gången förtidsröstade jag på biblioteket inne i byn, men i EU-valet upptäckte jag att vår lokal är det mycket lilla församlingshemmet här ute på landet där man är bekant med dem som prickar av i boken. Förut har jag tyckt att det har varit smidigt att förtidsrösta, men nu ska det som sagt blir riktigt mysigt att få utnyttja den fantastiska förmån som det faktiskt är att få lägga sin röst i ett demokratiskt val.

8 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Kan inte göra något annat än att hålla med. Det är en förmån att vi får gå och lägga vår röst. Att få möjlighet att på verka men det är knivigt i år.. Jag ska göra som du har gjort. Gå in på deras sidor och se vad de anser om mina hjärte frågor.

Lotta sa...

Hej igen, skrev nyss på F.B
Skörden är klar och även höstsådden så nu har vi gått in i en lugnare fas...härligt. Tagetesen funkar fint i buketter, har använt den både igår och idag. Ha en skön helg, här ska det bli fest för 120 pers och vi är en av arrangörerna så här har det bakats och lagats mat och danspjucken är framtagna! Kram Lotta

Sofia sa...

Känner likadant! Valspurtat senaste veckan med diverse valmanifest på nätet och utfrågningar på tv... Förtidsröstade ikväll och känner mig fortfarande aningen osäker på om det blev "rätt".

Kram //Fia

Meta sa...

Ja visst är det ett funderande hit och dit. Kan nog tycka att det är lite väl mycket bråkmellan alla just nu Orken har nog tagit slut för dom
Ha en skön helg
Kram Meta

Gunnel sa...

I år har jag förtidsröstat och tyckte det var väldigt bekvämt. Kram

lavendia sa...

Jag gillar också att gå personligen och rösta. Jag har inte tvekat, så det blir lätt.

Unknown sa...

Underbart vacker foto i det här inlägget! Hoppas du har en bra helg! Kram

Charlotta sa...

Inget kval för mig, jag vet vilket val jag ska göra idag. Och blir det inte som jag vill så har jag och en kollega på jobbet bestämt att vi ska överklaga. ;) Det är som du säger ideologin som är det viktiga hur man vill att samhället ska se ut.

Angående blyblomman så är jag inte säker på att den är så mörk. Det är kanske skuggorna som faller över i bilden som gör den så mörk. Vacker är den i alla fall och fler blomknoppar är på väg. Jag har inte riktigt löst vinterförvaringen ännu, men det lutar åt att jag måste försöka klämma in den mellan fuchsiorna i källarfönstret.