6 september 2014

Nybakat bröd och tidigt marknadsbesök

Jag dricker honungsvatten och äter pinfärsk bröd från byns nya stenugnsbageri. Maken har just vaknat och har ännu inte förstått att jag har varit där. Han har inte heller upptäckt påsarna med gammaldags kokosbollar, påsklämmor och bullformar från marknaden. Möjligtvis vill jag åka dit bara för att få köpa lite sockervadd senare i dag, men annars var det väldigt mysigt att gå där medan knallarna plockade upp läderskärp och salta gurkor, loppisprylar och marknadsgodis. Det doftade brända mandlar, läder och bränt kött. Om ett par timmar kommer det att vara knökfullt med folk, svettlukt och osande hamburgare.

Själv tänker jag hålla mig till trädgården. Funderar på att gräva upp oleanderna jag fick av ett par inne i byn i våras och som har bott i landet hela sommaren. Dessutom behöver löken skördas. Fast mest ska jag nog lata mig. Upptäckte i morse att min favoritförfattare Sue Monk Kidd har kommit ut med en ny bok – ”The Invention of Wings”. Jag har väntat i flera år på en ny bok och laddade ner den i plattan. Det kommer att bli en väldigt bra dag!

6 kommentarer:

Charlotta sa...

Här hemma är det jag som sover medan maken kan hitta på överraskningar "i smyg". ;) Det är härligt att bli överraskad, men jag hoppas (och tror) att det finns en glädje i att ge också. Man måste anpassa sina dygnscykler i ett förhållande för att få det att fungera.

Kika gärna in på min blogg och se hur fantastiskt fin din blyblomma blev till slut. Vilken tid det tog att få den i blom. Men det var verkligen värt att vänta på! Undrar bara om den alls kommer att blomma "en vanlig" sommar. Kanske ska man ha den inne på fönsterbrädan tills den kommit i knopp? Jag ska läsa på ordentligt så att jag kan förvalta din fina gåva.

lavendia sa...

Oj så tidigt du var uppe. Här började inte knallarna förrän klockan tio igår. Trevlig helg!

Gunnel sa...

Vilken bra ide' att ge sig till marknaden innan den stora rusningen. Då har man en chans att få titta på det man verkligen vill. Kram

Anonym sa...

Uppe med tuppen idag, liksom jag själv. Körde min man till tåget. Han skulle hämta sin senaste leksak, oj förlåt, motorcykel menar jag. Hamburgeros, låter som du är i UK!!!! Ha en skön helg!

Meta sa...

Vad härligt med nybakat bröd. Hoppas dagen blir som du tänkt dig
Ha en fin söndag ed
Kram meta

Anita sa...

Hi hi, jag har ju redan läst dagens inlägg så jag vet hur det gick med boken ;) Marknaden låter ju så mysig så det är inte sant. Och att vara där i arla morgonstund ... och dessutom komma hem med färska kokosbollar. Det låter underbart!

Kram Anita