13 juli 2014

Kalas och gyllenljus

I går blev det födelsedagskalas med mina föräldrar och ett par vänner och jag använde för första gången den blåa gurkörten som jag sådde i våras. Den är så vacker att jag nog måste odla den i rabatten varje år. Och så måste jag komma ihåg att frysa in den i isbitar så att jag kan njuta av den även längre fram. Kanske dags att göra i ordning en islykta redan nu.

Efter maten blev det tiramisu i stället för tårta. Så gott!


När gästerna gick hem tog jag med mig kameran ut i trädgården. Jag har bävat lite för att mörkret på nytt tränger sig på, men när kvällarna ser ut så här så välkomnar jag skymningen och solnedgången.


Strax innan jag tog den här bilden badade liljorna och växthuset i guld.


En lärka har drillat över åkern hela kvällen och jag har hört årets första syrsa. Fladdermössen irrat ljudlöst omkring i träd-
gården och fukten för med sig en högsommardoft av hö. Så härligt att det nästan inte är klokt.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Ljuset är så vackert när solen går ner. Man vill som bara stanna tiden här och nu så att man riktigt får njuta

Jag vet inte om du har fyllt år, fyller år eller snart fyller år men jag vill önska dig ett stort grattis!!!

Kram!

Anita sa...

Jag blir alldeles salig när jag ser dina bilder. Du bor så vackert och du har det så vackert omkring dig. Jag tycker så mycket om det skira, vita, det blommiga porslinet och kuddarna. Och nu blev jag dessutom sugen på Tiramisu ;)

Jag ser också att du har massor av underbara vita liljor. Dom ser så oätna ut. Har du inga liljebaggar? Här kryllar det av liljebaggar trots att jag försöker plocka varje dag. Nu kryllar det dessutom av deras larver. Dom är ju inbäddade i bajs så dom brukar jag spola bort .. usch! Nej, några fler liljor blir det inte för mig. Det fungerar helt enkelt inte här. Det lustiga är att en granne som bor några minuter bort har hur mycket liljor som helst och inte en enda lliljebagge.

När det gäller glansmalvan så blommar den för fullt nu och jag kommer att försöka ta mycket frö då den inte går att få tag i längre. Och det är självklart att du ska få fröer. Dom kommer att komma "som ett brev på posten" :) När det gäller snittblommor så har jag dessvärre inte så mycket förslag att komma med.

Idag har vi mulet här. Det skulle inte skada med lite regn, det är snustorrt i markerna.

Ha en fortsatt skön söndag!

Kram
Anita

Meta sa...

Grattis till den som fyller år en så fin dag. Härliga bilder att se en sån regnig dag som idag.
Önskar dig en skön kväll och måndag
Kram Meta

Vikeskärs hem och ting sa...

Oj så vackert :)
Ha en fin kväll, Annika

Huset bakom lindarna sa...

Vill bara varna dej, en gång gurkört, alltid gurkört!! Hade jag vetat hur svår den är att bli av med så hade jag aldrig tagit in den i min trädgård!! Den självsår sig år efter år!!
Jättevackra bilder och solnedgångarna har varit helt fantastiska den senaste veckan.
Idag har vi ett välbehövligt regn, så jag slipper springa runt med vattenkannan!
Ha det gott!
Finas mammis

Sofia sa...

Så vacker miljö och likaledes stämningsfulla bilder! Du gör det så fint både inne och ute :) när jag ser dina bilder är det nästan så jag kan tänka mig börja med riktig kamera och bildbehandla istället för alla mobilbilder.... // Fia