18 januari 2014

Skär lördag

Jag har upptäckt att bloggen Charlottas trädgård har olika färgteman på lördagar. Det låter roligt, så jag har tänkt haka på. Men dagens tema är skär och det går ju inte. Det var i alla fall vad jag trodde. Har alltid tänkt mig att skär är grisnyansen av rosa. Enligt Wikipedia är skär dock en synonym till rosa och eftersom det passar mig bra så tänker jag inte kolla upp det något vidare. Rosa finns det nämligen gått om i min trädgård. Har dessutom gjort mitt livs första kollage i datorn och det var riktigt roligt.

15 kommentarer:

lavendia sa...

Ja, gränsen mellan rosa och skär finns nog inte. Men jag tänker mig skär mer ljust och litet åt babyhållet.
Fint kollage. Det är rätt kul att göra. Du har lyckats få med väldigt mycket rutor. Mer än jag brukar få.

Anita sa...

Om det nu var ditt första kollage så måste jag säga att det blev väldigt lyckat. Snyggt sammansatt. Vilken mängd rosa blomsterprakt du har. Och vilken snygg trätunna. Jag älskar trätunnor.

Du frågade om glansmalvan. Jag bara sår den typ i mars/april i vanlig såjord. Skolar om den till vanliga "plantkrukor" (såna där svarta du vet) i vanlig planteringsjord. I slutet av maj planterar jag ut dom i mitt Månskensland där det är rätt mycket lerjord i grunden (även om jag förbättrat den rätt mycket) och vandrande skugga. Där sköter dom sig själva. Får knappt något vatten. Jag brukar klippa en del av dom för att dom ska buska till sig. Då får jag blomning på olika höjd. Jag tror att det kanske helt enkelt är så att dom trivs i lite skuggigare lägen och i min lerjord. Kanske du hade dina satt i full sol? Det har jag ju inte testat så jag vet inte hur det skulle funka.

När det gäller luktärter så har jag provat massor av olika sorter. Men jag kanske klemar för mycket med dom. Kanske ändå ska pröva en gång till i år och se om det funkar. Det är ju så ljuvligt med luktärter.

Ha en skön helg!

Kram Anita

PS! Idag slog sparvhöken till hos oss och tog en koltrast. Det var inte alls roligt men det är ju naturens gång. Han satt säkert en timme och åt på den stackars trasten :(

Martas rike sa...

Hej och välkommen till länksamlingen, jag är helt tokig i den. Man glömmer att det är vinter när man letar bland sina bilder, hur kul som helst.
Du verkar inte haft svårt att hitta rosa snyggingar, fint!
Hälsar
Marta

Charlotta sa...

Så kul att du hänger på i Trädgårdsfärger. Det är trevligt att titta tillbaka på foton som man tagit under säsongen och så får man så härligt med inspiration inför den kommande sommaren.
Ditt allra första collage är ju oemotståndligt vackert. Blomman, dahlia tror jag, i den blå skålen ger en fantastiskt fin kontrast till alla skära (ja, det ÄR samma som rosa, jag håller med).

Den söta blomman uppe till höger hos mig är faktiskt "bara" blommorna på en vanlig spriea-buske, ända tills man tittar på de vackra blommorna, då är det inte så "bara". Och jag tycker faktiskt att den är fin på vintern också när fröställningarna sitter kvar och kläs i frost. "Little princess" stod det på etiketten men den är verkligen inte så liten längre. Dryga metern i omkrets och den är säkert 15 år gammal och har flyttat runt lite i trädgården.

Ha en underbar helg! Och välkommen tillbaka till min blogg om du vill se mer färgprakt. :)

Anita sa...

Jag igen :) Du skrev duvhök hos mig. Tror du alltså att det var en duvhök och inte en sparvhök som jag gissade på?

Och gjorde du kollaget på paddan. Då blir jag ännu mer imponerad. Trodde inte det gick att bildbehandla på paddan.

Hoppas att kaninuställningen blev lyckad och att ni kommer att hitta en ny kanin till sommaren.

Ha nu en fortsatt fin helg!

Kram Anita

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Läckert collage! Jag har inte koll på vilka färger jag har i trädgården egentligen. Det här är ju ett perfekt sätt att ta reda på det! Det tål att tänkas på. Det kanske dyker upp ett collage hos mig framöver :)

Meta sa...

Fint blev det.
ha en fin lördag
kram Meta

monzan sa...

Färgtema på Lördagar låter som en kul idé! Men jag tror inte att jag hinner med.
Fantastiskt fint kollage du gjort. Det skulle göra sig bra som vykort.
Monzan

Anita sa...

Jag igen, igen :)

Jo jag minns ju att du skrev att duvhöken slog ner som en svart atombomb. Då gissar jag fortfarande att min rovfågel är en sparvhök.

FrameArtist+, den ska jag kolla efter. Att det blev så bra bara med vanliga skärmdumpar från bloggen. Imponerande!

Dvärgvädurerna är fina. Förstår dig mer än väl att du vill kunna ha kaninen inne om vintern. Jag skulle blivit väldigt orolig om jag hade en kanin som grävde ner sig i snön, även om den gillade det. Nu har ju ni dessutom er vinterträdgård. Jag tror en kanin skulle älska att få bo där.

Ha nu en skön lördagskväll!

Kram Anita

Anonym sa...

Kul med teman. Blir både enklare och roligare att blogga då. Och kollaget blev himla fint. :)
Fick du till isdekorationerna? Kanske skulle även jag göra en favorit i repris... :)
Ritningen över trädgården har jag gjort i illustrator. Har jobbat efter den planen i flera år och nu har det mesta hunnits med. Även om den har justerats lite då och då. Man kommer ju på nya roliga projekt som man inte tänkt sig från början. ;) Just nu är jag i färd med att mäta och fundera hur stort växthus jag kommer få plats med.. :)
Kram

Nora sa...

Collage har jag inte provat på att göra än. Ditt blev ju riktigt bra - nu blev jag frestad att prova också:-)

Anette sa...

Ett riktigt tjusigt collage - helt i min smak. Älskar också rosa i trädgården. Ha det så gott. /Anette

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Vilket härligt kollage! Oavsett nyans så är det en färg med ett stoooort härligt spektra och många härliga trädgårdsväxter.

Välkommen och ha en härlig söndag! Carina

Anonym sa...

Underbart collage! Jag ska också lära mig att göra collage när jag blir stor! ;)

Susie på Stjärnarve... sa...

Gillar rosa, alltså det som dom flesta tycker är lite starkare färg än grisskärt. *fniss* Fast för mig betyder dom samma sak egentligen. Men karmosinrosa är egentligen mer i min smak!