28 december 2013

Nu vill jag ha vår!

Julen är över och vad mig anbelangar så kan vintern ta sig i brasan och krypa tillbaka ner i det gröna hål den kom ifrån. Jag vill ha vår, vår, vår och förväntar mig nästan att blåsippor ska titta fram i brungräset.

Porslinsanemon. Bilden är lånad av Impecta.
I går beställde jag tre sorter vitsippa (anemone nemorosa ”royal blue”, ”pink delight” och ”green fingers”) och två sorter porslinsanemon (anemonopsis macrophylla + ”white swan”). Plantorna dimper ner i brevlådan någon gång i skiftet maj/juni.

När grannen på andra sidan skogen kom för att fika på eftermiddagen hade jag god lust att slå upp en stor frökatalog för att titta tillsammans, men hon vill knappt tänka på odling så här års. Å andra sidan har den tjocka katalogen jag längtar efter som mest inte synts till i brevlådan än, så jag får hålla tillgodo med nätet.

Egen bild från växthuset sommaren 2011.
Maken försvann rätt kvickt när jag började prata Medelhavsträd och hävdade att vi behöver minst två rejäla till vinter-
trädgårdens ytterhörn. Själv fortsatte jag att drömma. Jag gärna vill ha ett limeträd. Och kanske en lager. Olivträd är ju rätt fina, men jag vill helst kunna skörda.


Breevis homerus. Bilden är lånad av Rockdala.
Nu på morgonen googlade jag fuchsiasorter och kände mig lite frustrerad över att Rockdala inte öppnar förrän den 25 januari. Skulle vilja åka dit i dag. Har redan sett ut tre sorter som jag absolut vill ha i år: "breevis homerus" för den vackra färgen, "anita" (och kanske "lustre") att göra en samfuchsia av och "nicis findling" eftersom den är ovanligt soltålig.

Pura vida. Egen bild från växthuset i somras.
I ett försök att lugna ner mig lite glädjer jag mig åt att mina passionsplantor visar stora tecken på att trivas i vinterträdgården. Passiflora ”alata” såg rätt trist ut när jag förvarade den i boden, men för en månad sedan beskar jag plantan både ovan och under jord och gav den en ny kruka. Det har resulterat i nya små skott. Passiflora ”pura vida” fick samma behandling har så många ljusgröna nya rankor att jag funderar på att använda några som sticklingar. Har sett en helt fantastisk sort med violetta blommor som påminner om dödliga brännmaneter på en plantskola ett par mil bort. De säljer inte blomman utan låter den klättra ovanpå en voljär med fåglar. Funderar på att åka dit och be på mina bara knän för att få ett köpa ett skott.

6 kommentarer:

Meta sa...

Men såå vacker bild på din Pura Vida du visar. Är det svårt att ha såna blommor???. Tycker de är så vackra men har inte vågat mig på dom, de ser så svåra ut att få och blomma.
Jag brukar täcka mina klängrosor med väv för att de inte skall frysa ner på våren när skotten luras fram av solen.Har inte täckt några andra rosor.De klipper jag ner i alla fall. Rododendron o Azalea täcker jag också så de inte torkar ut innan marken har tinat upp.
Ha en skön lördag
Kram Meta

Lotta sa...

Blir nyfiken på vilken frökatalog du väntar på.... S och jag har suttit och dreglat i Impectas på förmiddagen och bockat för en massa som vi ska dela på :-) Det kliar i fingrarna nu och ute har snödropparna hunnit långt....
God fortsättning och Kram.
/Lotta

Annica sa...

Känns så långt till odling...och jag har ingen lust alls att börja med några frösådder. Kan ha med min lunginflammation att göra..orkar inget :) Men jag njuter av mina amaryllisar, äkta makar, hyacinter och julkaktusar. Såg att ödesträdet hade knoppar också :)

lavendia sa...

Jag blev också nyfiken på vilken frökatalog du väntar på. Skulle vara bra att ha någon att skicka efter ihop med för allt vill man ju inte ha många av. Jag har hittills bara bläddrat hos Impecta och Lindbloms.
Vilken enormt vacker passionsblomma. Och den menar du att du har?
Kan den på plantskolan vara ännu finare? Ibland snubblar jag till om jag ser någon fin växt o plötsligt har jag ett litet skott i fickan. Men på plantskolor och i botaniska trädgårdar behärskar jag mig. Men växer den som du skriver o du ber på dina bara knän. De kan ju bara inte säga nej.

Anki sa...

Vackra, vackra blommor här hos dig... den där passionsblomman är fantastisk! Och anemonen - porslinsanemon - har jag aldrig sett tidigare. Den är såå fin!
Du berättade att du också är östgöte, men i en annan del... och då blir jag förstås nyfiken - vilken del?
Önskar dig ett gott slut och ett Gott Nytt År!
Kram

Anita sa...

Porslinsanemonen får mig också att längta efter våren. Tänk om det skulle bli så i år att vintern liksom "hoppar över" och så är det hux flux april och "riktig vår". Hoppas kan man ju alltid :) Passionsblommor är ju makalösa, dom ser nästan overkliga ut men dom är så himla snygga. Din Pura vida är ju hur snygg som helst. Såg att du tänkte köpa min namne-fuchsia 'Anita'. Den har jag haft i många år (så klart) och den är hur tålig som helst. Tål dessutom sol och värme.

Nu ska jag läsa dina andra inlägg. Jag har inte hunnit vara runt bland bloggarna de senaste dagarna, jag har bara jobbat med min årskrönika.

Kram Anita