29 december 2013

Frisk luft och lite arbete

Tänk att kunna trädgårdera mellan jul och nyår! I går tog jag itu med sju pallkragar som jag brukar odla grönsaker i och som inte riktigt blev städade i höstas. Bilden är en före-bild. Nu är de rensade och släta och väntar bara på att bli sådda.

Rensningen resulterade i årets sista morotsskörd.

Nu ska jag strax i väg och fira en andra liten julafton hos svärföräldrarna eftersom makens yngsta syster med familj har kommit hem. Solen har dock strålat på förmiddagen och jag har gjort kanten fin, samt rensat ogräs, i magnoliarabatten. Nu ser det så mycket trevligare ut.

9 kommentarer:

lavendia sa...

Har det varit SÅ inspirerande väder? Här är också litet svag sol och odlingslusten har kommit. Har läst igenom Impectakatalogen (på datorn), men fortfarande inte bestämt mig om det blir något köp. Det är en sport att odla, men blir det inget så hade det varit bättre att köpa färdiga plantor. Din porslinsanemon har jag försökt så men ej lyckats till exempel.

Lotta sa...

Wow, vilka fina morötter men man måste nog säga att "ur led är tiden"
Nu ska jag ta en långpromenad - har ägnat förmiddagen åt att röja inomhus :-)
Kram

Meta sa...

Du som ville ha vår, ser att du redan börjat med vårsysslorna, vad skall du göra då??? hihih.
Det är inte illa att kunna skörda morötter i slutet av dec. Grattis till det.
Ha en fin kväll också
Kram Meta

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Solen har lyst med sin frånvaro här men det doftar vår ute. Det kliar i mina fingrar. Vill rensa i rabatterna men jag vågar inte. "Kung Bore" dyker väl upp på oväntad besök så småningom...

Gott nytt år önskar jag dig :)

Jo sa...

Vilket härligt väder ni verkar ha haft! Här verkar det bli något slaggs nederbördsrekord, det känns som om det har regnat oavbrutet i flera veckor.
Vad skönt att kunna fixa sådant där som har blivit liggandes! Själv funderar jag på att trycka ner lite tulpanlökar eftersom tjälen faktiskt inte har dykt upp ännu...

Gott nytt år!

Tant Otteskrufv sa...

Vackra rötter! Jag funderade just på om jag skulle ta bort locken och så dillfröna idag. Citronträdet är mycket riktigt en kärna sonen pillade ner i en pelargonkruka. Gissa om jag undrade vad det var för ogräs som rotat sig när jag skulle kruka om pelargonen ett år senare!? :)

Anita sa...

Visst är det märkligt. Man läser på många bloggar om trädgårdsarbete under julledigheten. Morötterna var ju hur fina som helst. Hur gick det egentligen med din brysselkål? Sparade rådjuren något till julafton eller blev ni utan? Jag skördade en hel del på julafton som jag gjorde i ordning med smält smör och granatäppelkärnor. Vackert och gott.

Kram Anita

Grön skön passion sa...

Jösses Kvinna!..hihi...Vilken energi du sprutar ut. Sitter här med öppen mun och undrar NÄR du hinner allt du gör! Låter helt underbart att redan få börja odla och fixa. Det är drömmarna och skapandet som är trädgårdens bästa sida. Skulle behöva en liiiten gnutta av din sprudlande energi.

Gott Nytt År! och vimsa inte bort dig bland växter, jord och frön ;-)

Kram / Therése

Törnrosa sa...

Mums med egna morötter! Här blir det tyvärr sällan sånt - hård lerjord trots all kompost. Men rödbetor trivs.
Gott Nytt År!
Kram från Törnrosa