30 december 2013

Långkok, Fowler och trädgårdsfix

Gyllene morgon, gyllene moooooooorgon … vill jag utbrista just nu. Fast då vaknar nog sjusovaren. Det gör han nog ändå rätt snart när dofterna från slökokaren letar sig in i sovrummet.

Vi fick grytbitar av älg av svärföräldrarna i går och nu ligger de i vår crock pot och ska bli kalops tillsammans med morötterna jag skördade i förrgår. Mitt första försök att slökoka och grytan ska enligt displayen vara färdig om åtta timmar.

Om bara några minuter är det jullovsmorgon, i alla fall känns det så eftersom jag alldeles nyss upptäckte att det börjar en ny serie på SVT2 med Alys Fowler. Jag älskar Alys Fowler. ”Den njutbara trädgården” heter serien som är i sex delar. Direkt därefter visas BBC:S ”Året i trädgården”.

Fast så länge kan jag nog inte vara kvar inne. Det är ju strålande solsken ute och jag vill greja. I dag ska paprikan sås och så tänker jag peta ner frö till blomman för dagen i ett hopp om tidnig blomning i vinterträdgården. Kanske blir det lite sallat också. Dessutom är jag sugen på att ta itu med ”stenröset” runt brunnen. Det börjar se lite vildvuxet ut och det vore ju inte alls fel om det redan nu gjordes i ordning inför vårblomningen.

6 kommentarer:

lavendia sa...

Slökokaren? Tryck-kokare har jag hört om, men där är väl vitsen att det ska gå fort.
Önskar dig gott nytt år. Glöm inte fotografera passionsblomman på plantskolan när det blir dags för dess blomning.

Unknown sa...

Låter spännande med en slökokare, det har jag inte heller hört talas om.

Hoppas att du får en fin dag!

Kram!

Annika sa...

Åh jag önskar att jag var så där morgonpigg! Din entusiasm smittar! När jag väl är uppe så går det bra, men det är sååå skönt att ligga kvar i sängen. Idag har jag startat dagen tidigt i alla fall med aktiviteter för vovven, och nu ska vi köra till ristippen. Igår tog vi nämligen bort en himla massa sly från vår "skogstomt".

Är nyfiken på din crock pot. Du kan väl skriva om hur det blev.

Åh Alys Fowler och Året i trädgården! Det måste jag kolla upp!
Kram Annika

Anita sa...

Du måste tala om hur kalopsen blev i slökokaren. Åtta timmar, det borde bli väldigt mört och fint. Jag gillar också Alys Fowler. Såg programmen när dom gick förra året. Året i trädgården - special har jag inspelade. Brukar titta på dom då och då. Gillar Montry Don. Vet du att Gardener's World finns på Youtube? Alla årets avsnitt (äldre också). Det är BBC som lagt ut dom så dom är ju inte textade men man förstår dom ju hyfsat. Det som kan vara svårt är en del trädgårds/växt -termer.

Kram Anita

Anita sa...

Såg nu när jag började titta på Youtube att det bara var några avsnitt från 2013. Men det jag har börjat titta på är från våren 2013 och just nu pratar han om Helleborus. Härligt! Nu ska jag återgå till programmet :)

Kram igen Anita

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Blev det så bra som du trodde? Det blev det säkert :) Tacka för tipsen om tv programmen. Ska leta efter dem på nätet.
Ha det bäst!