4 augusti 2012

Krasslig pelargon

Min pelargon mår inte bra och jag vet inte varför. Det är extra trist med tanke på att det är den i särklass dyraste pelargonen jag någonsin köpt – och då var den ändå på rea. När jag köpte den var den jättestor och maffig. Nu ser den ut så här. Någon som är duktig på pelargoner och vet vad felet skulle kunna vara? Blomman står på norrsidan av huset och får morgon- och kvällssol. Den får ordentligt med vatten och är gödslad med långtidsverkande kulor. Jag har flera andra pelargoner i samma läge – hängpelargonder – och de är hur fina som helst.

6 kommentarer:

Madeleine sa...

Nu är jag inte på långa vägar någon pelargonexpert, men den första tanken jag fick var att den får för mycket vatten. Eller för lite sol.

Veronica sa...

Tyvärr vet jag inte vad som felar! Jag skulle ha planterat om den, klippt bort de fula och vattnat med flytande näring! kanske flyttat på den till ett söderläge !

Lotta sa...

Tror också på mer sol och mindre vatten! Låt den torka ut mellan vattningarna och ge flytande näring.

Lycka till!
Kram

LINDA sa...

Tack för tipsen! Ni verkar så eniga, så jag ska följa era råd :)

Kram
//Linda

Jo sa...

Haha, jag skulle precis gissa på regnskada, svägerskan sa nämligen det igår, att pelargoner inte gillar regn. De andra kanske är mer skyddade från regn?

LINDA sa...

Den står faktiskt mer under tak än de andra, men den här har helt andra blad än mina övriga pelargoner. De är nästan lite ludna, medan de andra är mer "plastiga". Ska ändå lyssna på dig och skjuta in den ännu mer under tak.

Tack för tipset!
//Linda