18 maj 2010

Melon N° 5

Min parfymmelon har börjat blomma. Känns lite tidigt med tanke på att plantan inte är särskilt stor. Men det är bara hanblommor, så det gör inte så mycket. Ska bli så spännande att se om jag lyckas få den att sätta frukt när honblommorna kommer och att se hur frukterna blir. Framför allt är jag nyfiken på doften.

Om jag har förstått det rätt stoppade det brittiska hovfolket parfymmeloner i fickorna på 1700-talet för att lukta gott, eller kanske snarare för att dölja vissa odörer. Därav melonens namn: Queen Anne's Pocket Melon.

2 kommentarer:

LisaMatilda sa...

Aldrig hört talas om en parfymmelon...Roligt med en annorlunda växt, och ännu roligare när man får höra historien om dess ursprung!

LINDA sa...

Ja, visst är det roligt med annorlunda växter. Jag hade inte heller hört talas om parfymmelon förrän jag såg fröpåsen.

Ha det gott!
//Linda