7 december 2017

En doft av chili


I slutet av juli fick jag fröer från en kvinna i en chiligrupp på Facebook när jag sökte efter riktigt milda sorter. Jag sådde och tänkte att jag skulle ha en fin planta lagom till nästa år – men sumher som den heter växer lite bättre än vad jag hade trott. I morse upptäckte jag att den doftar riktigt ordentlig. Och då stod jag säkert en meter ifrån plantan. Hm … hoppas nu bara att den verkligen är mild. Fast det är klart – habanero bellaforma har en förmåga sprida sin doft i hela huset och den är lika beskedlig som en paprika. Det är ska verkligen bli riktigt spännande!

5 kommentarer:

Anita sa...

Så spännande att du börjat chilisäsongen redan. Ska bli spännande att höra om den var mild eller ej när du provsmakat den. Vet du vad sorten heter eller är det en namnlös?

Kram Anita

Carina sa...

Å så spännande :) Min chiliskörd gick åt skogen i och med att jag måste odla ute mot en varm vägg och det började regna så mycket i september eller om det var augusti. Nu kommer jag vänta tills jag kan ha ett växthus.

Du kan väl berätta om smaken sen.

kram, Carina

Meta sa...

Lycka till. själv är jag inte så förtjust i Chilli så någon odling har jag inte. Vem vet du kanske får mogna till Jul.
Ha nu det så bra
Kram Meta

Anita sa...

Tack för svaret hos mig :) Jag måste läst slarvigt för inte såg jag att du skrivit att den heter sumher ;) Jag har googlat på den och såg att den skulle vara medelhet. Ska bli så spännande att höra vad du tycker om den. Den ser riktigt fin ut.

Ha en skön helg!

Kram Anita

HWIT BLOGG sa...

Älskar chili! I alla dess former :) Men ska jag så redan nu??? Denna sort måste jag testa så tack för tipset...
Härligt med lite grönt och skönt i denna mörkgråa vintertid!
Bästa kramen från Titti