22 oktober 2017

Frosten kom


Det är vackert med frost, men jag kan inte direkt säga att jag hälsar den välkommen. Inte när trädgården fortfarande i det närmaste står i sommarskrud. I onsdags kväll förstod jag dock att den nalkades och bar in alla krukor samt svepte de blommor jag vill ha kvar. På morgonen visade termometern tre grader och de var is både på fågelbad och vattentunnor. De stora tallriksdahliorna strök med trots omstoppningen, men de frösådda klarade sig. Likaså fuchsian i rabatten och pelargonerna i silltunnan.


Och så kaktusen förstås. Den fick gosa i båda badlakan och frostmatta. För att känna mig riktigt säker på att den skulle ha det bra knöt jag även om en halsduk i form av ett par gamla plyschbyxor. Nu är det mesta utburet igen och sommaren återställd, men det ska bli mer frost i veckan som kommer. Tror att jag kanske måste ge mig snart. Hur gärna jag än vill fortsätta att plocka med mig dahliabuketter till kontoret.

3 kommentarer:

Anita sa...

Så fint den har det, kaktusen. Snygg färg på "halsduken". Vi har haft frost varje morgon sedan i torsdags. Ett par minusgrader varje morgon jag klivit upp. Hoppas du hinner plocka ett par buketter till av dahliorna innan nästa attack kommer. Förstår att du vill hålla sommaren kvar så länge som möjligt, vintern blir ju kortare då.

Ha en fin söndag kväll!

Kram Anita

Charlotta sa...

Det är inte roligt att kämpa om frostnätterna fortsätter att komma en efter en. Vi bor skyddat i skogskanten, så trots 2 minus på väg till jobbet så klarade sig alla mina dahlior och fuchsior utan någon täckning. Men ska jag vara ärlig är det faktiskt inte så mycket kvar att värna, dahliorna är inte lika fina i höst som de brukar vara - för torrt i somras tror jag. Min plan är faktiskt att plocka en riktigt stor bukett i veckan och sedan gräva upp knölarna.
Ha det gott!

Evas Kvarnaro sa...

En enda natt kan ställa till det för känsliga växter så det gäller att vara uppmärksammad. 'Man tager vad man haver' även till att skydda växter med, jag har sparat gamla gardiner som jag har nytta av både på våren och hösten.
Vi hade tur fick ingen frost men det var precis på gränsen, men jag var inte ute och täckte över. Ja dahliorna blommar lika fint fortfarande med en aning av sorg i blicken, jag bara väntar på den ihållande kylan så jag kan klippa ner dahliorna och göra klart inför vintern.
Tråkig helg har det varit, idag regn från morgon till kväll, inga uppehåll.
Jag förbereder mig för att 'gå i ide', hi hi . . .

Sköt om dig/ Eva