26 oktober 2014

Nu är växthussäsongen slut

Dagens skörd! En stor tallrik finfina paprikor. Dessutom blev det tio liter vindruvor och ett par tre deciliter småtomater. Att allt det är plockat betyder att säsongen är slut slut slut.

Efter en stadig brunchs inne i byn tillsammans med grannarna klippte maken ner alla vindruvor och skrubbade växthuset med ljummet vatten, yes, ättika och t-sprit medan jag ansade och stoppade in fler blommor i boden, diskade krukor och försökte rädda de sista två skuggardinerna som fått vara ute alldeles för länge och därmed bytt färg.

Det kanske inte var världens skönaste dag att vara ute med tanke på att det blåser halv storm, men det var i alla fall uppehåll för det mesta och då och då tittar solen nästan fram.

Bäst av allt var att få gå in till biff stroganoffen som puttrat i crock potten sedan i morse – skönt med färdig mat inne i värmen efter en eftermiddag med höströj.

10 kommentarer:

monzan sa...

Hej Linda,

sedan jag gick med i en chiligrupp på FB, så har jag lärt mig att det är nu växthussäsongen börjar! Ja, kanske inte riktigt då, men om vi lyckas få igång värmen innan vintern är här, då är tanken att min växthussäsong aldrig ska ta slut.
Men nu till pudelns kärna. Du skrev ett inlägg, säkert så var det för ca 1 år sedan, om att då sådde morötterna på hösten, som ett litet experiment. Vad jag undrar är, hur gick det? (Du har kanske skrivit ett inlägg om det, men sådana fall så har jag missat det)

Lenas trädgård sa...

ja, nu är det verkligen slut på skördandet i växthuset...här också. Rent är det både på ev mögelsporer, alger, och döda flygfän...Men också på allt som har växt och gett så mycket gott.Känns så gott att detta röjet är gjort. Nu kan man bara vänta in våren med nya insatser!Och under tiden ha lite vinterpynt därute...Har tittat ut mina smågranar i dag.
Ha det gott! Lena

Rost och rädisor sa...

Paprikorna ser jättegoda ut! Alltid skönt när växthuset har blivit rengjort, sen kan man ju börja fylla på nytt igen : )
Allt gott
Anette

Meta sa...

Japp, nu blir det butiken som gäller ett tag
Ha en fin vecka
Kram Meta

Gunnel sa...

Du skrev att det blåste halv storm hos dig. Här har det varit den finaste soliga, vindstilla höstdag man kan tänka sig. Det blev en tur i skogen för jag behövde fylla på mitt pysselförråd. Kram

lavendia sa...

Jo nog måste man säga att växthussäsongen är slut nu. Jag gjorde iordning växthuset för vintern igår.
Angående passionsblomman. Synd på knoppen. Det har nog inte varit ett år för passionsblommor. Min lila krulliga blommade varje dag med minst en blomma förra året. I år har det varit 4-5 st sammanlagt. Och ändå har den stått på samma ställe och växt enormt.
Din har också växt enormt (fast inomhus) men ingen blomma eller ens knopp. Inte heller på bananpassionsblomman, som också växt (fast den har jag för första gången, se de blommorna har jag aldrig sett). Vi får hoppas på nästkommande år (känns långt dit).

Zäta sa...

Jag är helt övertygad om att du har mycket barnasinne kvar. Men som tur är kanske du också fått lite vuxenvett och sover om nätterna ;-)

Zäta sa...

10 liter druvor! Det är ju inte klokt vad mycket!

Lenas trädgård sa...

Hej, igen smågranarna är "frögranar" från stora granar, som finns i vår skog. Kommer upp efter avverkning. Det blir massor av dem, som jag varje advent/jul kan hämta hem. = gratis,ju! Maken har tom planterat ut dem som väldigt små istället för att köpa dyra plantor från skogsbolaget.
Hälsn Lena

Lenas trädgård sa...

Jo, de lite större ca 80-100 cm kapas av och sätts i korgar, rostiga hinkar el dyl i vatten.Oftast inte mera än så blir så fint i växtlusthuset eller utanför på trappan.
De småsmå drar jag upp med rötterna, sköljer och sätter i vatten i syltburkar typ konserverings-. Liten söt ljusslinga i eller helt utan, vackert vilket som. Kanske ett grovt snöre eller spets runt om burken? Bra med gratis material! Eller hur!?