27 september 2014

Boden är klar för övervintrare

Det går stora vita gäss på sjön. Lakanen som jag har hängt på tvättstrecket står rakt ut som enorma fredsflaggor. Jag vill bada i vågorna, men känner att det är bäst att vänta tills maken kommer hem.

Jag hade tänkt träna lite styrka i dag, men det känns inte längre nödvändigt. Eftersom det stormar ute, så blev det stök i boden. Jag har samlat på mig så mycket som jag inte längre använder, saker som bara tar plats. Ut med allt sådant. Dammsugning i alla vrår och omstuvning. Betydligt tyngre än man någonsin kan föreställa sig.

Nu är övervintringsborden i ordningsställda och jag kan börja fylla dem med kruka efter kruka allteftersom jag hinner. Jag är riktigt nöjd med stormen, för den fick mig att börja med höststädningen i rätt ände.

3 kommentarer:

lavendia sa...

Så skönt det låter, att vara ikapp. Inget ont som inte har något gott med sig. Jag funderar fortfarande på vad jag gör med min apelsin som är full med kart (jättesmå). Trevlig helg (finare väder idag).

lavendia sa...

Jag såg att du undrade hur länge jag tror man kan ha passionsblomman på friland. Jag vet ju inte, men jag skulle tagit in den för längesedan. Däremot har jag kvar dem i uterummet. Och några i växthuset, som är från bananpassionsfrukt. De har dock inte blommat trots att de växt bra.
Vilket bra utrymme du har för växter. Och så har du ju vinterträdgården också.

Anita sa...

Vilken mysig bod du har. Där kommer växterna att trivas med extraljus och allt.

Har varit upptagen hela sedan i fredags så jag såg inte din kommentar om blyblomman förrän nu ikväll. Tyvärr så har jag redan klippt ner min helt, finns knappt något kvar på den. Brukar göra det inför vintern pga platsbrist. Men jag vet ju att den sätter igång att växa i vår igen och då brukar jag göra en ny inklippning. Då skulle jag kunna pröva med att ta sticklingar (har aldrig testat det så jag vet inte om det lyckas). Men snälla, hjälp mig att komma ihåg det för våren är just nu låååångt borta. Jag har satt en lapp här vid datorn men ändå. Kom-ihåg-lappar som sitter uppe tillräckligt länge ser man till slut inte. Men vi får göra vårt bästa att påminna varandra så att vi kan byta skott med varandra i vår.

Ha en fin söndag kväll!

Kram Anita