25 september 2014

Att baka utan ström

I går låg jag kvar i sängen länge och njöt av en sömning katt som inte hade något alls emot att sova riktigt nära sin matte. Utanför vräkte regnet ner och till slut blev jag hungrig och sugen på scones.

Jag bjöd in grannen på andra sidan skogen som jag visste var lite ledsen och gick upp för att baka. Tyvärr hände det ingenting när jag tryckte på knappen till degblandaren. Jag kollade i skåpet med säkringar och upptäckte att en av husets två jordfelsbrytare hade löst ut – turligt nog den som styr allt utom kyl och frys, spis, ugn och värmepump. Men inga lampor gick att tända och alla vanliga eluttag var döda.

Jag misstänkte växthuset och traskade ut i regnet för att dra ur värme och lampa. Men nix, det hjälpte inte. Jordfelsbrytaren vägrade. Till slut stängde jag av alla säkringar som har med el utomhus att göra, men det hade inte heller någon effekt. Till slut kom maken hem och kunde med telefonhjälp från en elfirma slå på strömmen.

Felet är kabeln som förser växthuset med ström, så det blir till att gräva upp den gamla ur grusgård och gräsmatta. En och annan platta måste också plockas upp. Så länge får vi använda en vädertålig skarvsladd

Till slut … närmare lunch … blev det en mysig frukost som jag tror gjorde oss båda gott.

9 kommentarer:

Meta sa...

Usch och fy för sånt där, ger bara en massa merarbete. hoppas allt reder upp sig.
Härligt med nybakade scones i alla fall.
Ha en skönare dag idag då
Kram Meta

Zäta sa...

Det som väntar på nå´t gott tycker alltid att hen väntar för länge!

Tråkigt att vara strömlös när det är regnigt och ruggigt. Hoppas det inte regnar fullt så mycket på dig i dag!

Anita sa...

Det är tur att det finns jordfelsbrytare som löser ut i varje fall. Men så besvärligt det blir för er, att ni måste gräva upp den gamla. Tur att det tillfälligt går att lösa ändå. Och att frukosten blev lyckad ... trots att den blev närmare lunch.

Önskar dig en fin dag! Här vräker regnet ner.

Kram Anita

Huset bakom lindarna sa...

Så himla typiskt. Du skulle haft min gamla vedspis!!
Kram/Finas mammis

lavendia sa...

Så snopet!
Just det där med kabel till växthuset är jag ju litet rädd för. Och det kan tydligen hända. Trist för er.

LÁrt de Vivre sa...

Ve och fasa vilke slit och jobb...för något som man alltid tycker ska fungera. Skönt med god frukosten så där i efterhand.

Kram Kajsa

Ps. Ska också göra snygga planeringsbilder för kolonin till nästa år, ett skön höst/vinte syssla

Jo sa...

Sånt är ju lite trist när det händer men det är ju bra att jordfelsbrytaren löste it istället för att det blev pyr-eld eller nåt istället.
Fikan ser ljuvlig ut och missen i bakgrunden är söt! Ser ut som vår kisse Anton! :)

Zäta sa...

Usch, nu är jag här inne och hälsar på igen och blir jättesugen på scones.
;-)

Gunnel sa...

Man tar så mycket för givet. Inte tänker man på varje gång man använder en elgrej hur enkelt och bekvämt det är....inte förrän det inte funkar. Kram