25 juni 2014

Första satsen fläderchampagne

Jag är alldeles slut! I morse hann jag inte mer än att kliva upp ur sängen förrän jag satte igång med satsen som, om allt vill sig väl, ska bli fläderchampagne. Satsen har dragit sedan i söndags och jag trodde att det skulle ta max en timma att sila, blanda ihop resten, rengöra flaskor och hälla upp.

Ha!

Mamma ringde strax efter tolv och frågade om jag ville komma på lunch. Pappa hade dragit upp en stor sik som skulle stekas. Då hade jag ännu inte ätit frukost eller druckit något och insåg att jag nog faktiskt var lite skakis.

När siken och gräddsåsen och den fantastiskt goda salladen var uppäten så klippte jag 30 nya blommor från föräldrarnas fläderbuske, så nu har jag en ny sats på 22,5 liter som står och gottar sig ihop med ett gäng ekologiska citroner.

Jag har experimenterat lite med den första satsen och skrivit exakt hur jag har blandat. Nu ska det bli spännande att följa flaskorna och se vilka som blir bäst – hoppas bara att det fungerar. Förra året blev det ju fantastiskt, men man vet aldrig. Därav så stora mänger.

Mest tacksam är jag till min kompis som är farmaceut på sjukhusapoteket. Om inte hon försåg mig med flaskor som har innehållit sterilt vatten till lösningar så vet jag inte vad jag skulle ha hällt min blivande champagne i – flaskorna är vansinnigt fula, men plasten är hållbar och tål att expandera – champagnebomber med glasslipper i köket är det sista jag önskar mig. Hittills har jag fyllt 45 flaskor …

Här finns receptet: http://www.farminmypocket.co.uk/growing/wild-food/elderflower-champagne-recipe Jag tillsätter atamon för att skumpan verkligen ska stå sig länge. Förra året började champagnen att drickas till advent, men var bäst omkring jul och nyår. Den sista flaskan tog slut för bara några veckor sedan.

5 kommentarer:

lavendia sa...

Det låter jättespännande. Jag läste hur Pantertanten också gjorde det.
Jag är förbluffad över hur mycket vatten till 30 blomkronor. 22,5 liter? Även om citronerna och i viss mängd sockret gör ju att det blir mer än det vatten man häller på.
Receptet tack.
Plastflaskor är bra med tanke på att det kan expandera.
Jag har satt vanlig saft idag med 35 blommor och 1,5 l vatten.

Unknown sa...

Oj vilket jobb med alla flaskor, men blir det lika bra som ifjol så kan det ju vara värt allt arbete :-)

Kram!

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Oj du har då inte legat på latsidan ;)Ska bli kul och höra senare om resultatet.

Rosor och Akvileja sa...

Härligt! Champagne av fläder har jag aldrig smakat. Min fläder blir uppätna av harar varje vinter. Såå, nu ska de hägnas in ordentligt inför denna vinter. Ska bli kul att följa!resultatet. Du kan väl lägga ut receptet?
Ha det bäst. Åsa

Unknown sa...

Spännande! Jag lyckas inte ens med saft av fläder så champagne känns lite vågat för min del ;)

jag skulle vilja ge dig ett litet paket innan jag flyttar igen, för lång och trogen läsning av min blogg. Du kan väl skicka ett mail? malingabriellasvensson@gmail.com